När Google annonserade ett brett samarbete med Slack häromveckan – som ska göra det smidigare att använda deras produktivitetssvit i samarbetsverktyget – så var det ett tecken i tiden: Det är samarbete som gäller nu, snarare än att köpa upp eller satsa på egna ”one-stop-shops”.

Det har presenterats flera strategiska partnerskap senaste tiden: Amazon lierar sig med VMware för att nå till de traditionella företagskunderna med tjänsten VMware Cloud. Lagringstjänsten Box har teamat ihop med Google och rivalen Dropbox med Microsoft för att deras respektive tjänster ska kunna köras tillsammans. Listan kan göras längre.

När Computer Sweden ringer runt till branschaktörer så är bilden entydig: I motsats till hur det var under 2000-talet – då leverantörerna var inriktade på att bygga stora ”varuhus” som rymmer allt – så har de tänkt om och satsar nu på att bygga ut partnerskap och samarbeten.

Läs också: Svagare framtidstro hos it-konsulterna – är de feta åren över nu?

Kraven på specialisering har blivit för stora – det går inte att erbjuda allt. Riskerna är för stora. Användarbeteenden flyttar sig snabbt från det ena till det andra. Hela utvecklingen mot mer integration med öppna api:er skyndar på det hela.

– Det har förändrats en hel del på sistone, säger Ove Bristrand som är vd på systemintegratören Netintegrate. För fem eller tio år sedan skulle alla leverantörer bli ”one-stop-shops”, men det finns inte på agendan på alls samma sätt. Nu är det mycket mer samarbeten. Det är det klimatet som gäller.

Ove Bristrand säger att den starka drivkraften är behovet av att bredda utbudet utan att behöva utveckla alla lösningar själva.

Han exemplifierar med Microsoft.

– De har ju sprutat ur sig öppna api:er och stöd till open source. Nu kommer det till och med en sql-server för Linux. De gör också en del med Dropbox. De har öppnat upp så att användarna kan öppna filer som är lagrade i Dropbox i Word och Excel online.

Bo Bauhn som är ordförande i föreningen för Microsoftpartners i Sverige håller med:

– Det förändrades när Satya Nadella klev in som vd. Tidigare var det otänkbart med till exempel samarbete med Apple. Nu kan man "promota" Officepaketet med Ipads. Det är en helt annan approach ur ett teknikperspektiv.

Anders Kingstedt som är molnexpert och numera vd på Mjukvarukraft säger att det finns många drivkrafter för leverantörerna att samarbeta i stället för att köra själva.

– Det finns kommersiella skäl. Om man samarbetar behöver man inte bygga nya affärer – något som ofta innebär både ansträngningar och risk.

Läs också: Nya avhopp drabbar Evry – säljrykten oroar personalen

– Det faktum att it blir mer och mer specialiserat driver också på det här. Men det är också högre efterfrågan på väldigt nischade tjänster man använder när man behöver dem, och bara då. Det tror jag också ökar incitamenten att samarbeta.

Att gå motsatt väg, det vill säga att hålla fast vid 2000-talets idé om att sköta allt själva, tror Anders Kingstedt är farligt.

– Det finns stora konsultbolag som får det svårt eftersom de försöker täcka för många områden. Jag tror faktiskt att deras framtid är lite hotad om de fortsätter så. Det är för svårt att hitta den kompetensen inom alla områden.


Vill du lära dig mer om hur teknikutvecklingen påverkar affärslivet just nu – från världens bästa talare inom webb? Då ska du uppleva Webbdagarna Stockholm 21-22 mars 2017 på plats. Anmäl dig före midnatt i dag den 14 december så sparar du 3 000 kronor på inträdet. Programmet och anmälan hittar du här.