Tidigare Apple-vd:n Steve Jobs höll en hård linje mot företag. Han såg det som byråkratier som kämpade med att ta beslut.

När nye vd:n Tim Cook tillträdde 2011 började det här förändras. Och Apples succé på konsumentsidan gjorde att det i princip var Iphone och Ipad som skapade hela trenden med att användarna började ta med egna prylar till jobbet. Det tvingade företagen att skapa riktlinjer för att hantera trenden som kallas byod, bring your own device.

Men konsumenter, som också är anställda, byter inte alltid ut sina mobiler varje gång en ny presenteras utan håller fast vid dem i flera år. Det gör att företagen blir intressanta för Apple som vill få upp sin försäljning.

– Det var inte Apple som drev det, de drogs med och pressades allt hårdare att göra bra dealar, säger Jack Gold, som grundat analysföretaget J Gold Associations, till CIO.com.

Läs också: Så vill ABB fånga upp svenska startups och lotsa in dem i industrin

Mjukvarutillverkare som kämpat med byod-trenden har också ökat pressen på Apple för att deras program ska fungera bättre på alla IOS-enheter. Och Apple har heller inte längre råd att hålla sig kalla när företagsleverantörerna gör sina närmanden.

I praktiken är det ett slags tvångsäktenskap.

– Det tvingas på den av företagen som behöver säkerhet och hanterbarhet, säger Jack Gold.

Här listar amerikanska CIO fyra strategiska överenskommelser som Appe gjort för att möta cio:ernas behov.

2014: IBM
Den första milstolpen kom 2014 när Apple i samarbete med IBM började erbjuda mobiler kopplade till IBM:s moln och laddade med IBM:s analysverktyg mot företagsmarknaden. I början avfärdades dealen som ett sätt att få reklam och att det handlade om produkter som aldrig skulle levereras.

apple ibm

Men de första 18 månaderna bevisades motsatsen när hundra appar släpptes riktade mot finansbranschen, energibranschen och detaljhandeln.

Enligt Jack Gold är det här en deal som är typisk för hur byod-trenden tvingats företagen att göra den förändring som deras användare vill ha.

Läs också: Apple tar stora kliv på företagsmarknaden – det här talar för succé

2015: Cisco
2015 började Apples företagsdealar betala sig. Tim Cook berättade i oktober det året att företagsmarknaden ökat med 40 procent jämfört med året innan och att den nu drog in 25 miljarder dollar, drygt 230 miljarder kronor

Det uppmutrade Apple att gå vidare och det skrevs i rask takt överenskommelser med Box, Servicemax och Docusign.

apple cisco

I december 2015 stod Tim Cook på scenen med Ciscos styrelseordförande John Chambers och deklarerade att de två företagen skulle samarbeta för att låta företag ge sina viktigaste IOS-appar prioritet i nätet.

Först i IOS i år stod det klart vad överenskommelsen verkligen innebar, då integrerades Ios 10 med en uppdaterad version av Ciscos protokoll för wifi-routrar som tillåter företagen att prioritera sin trafik, affärsappar och kommunikation på företagets IOS-enheter.

2016: SAP
I maj i år avslöjade Apple och SAP en omfattande deal för att utveckla fler appar som kan utnyttja mobilens inbyggda funktioner och också att skapa gemensamma utvecklingsverktyg för SAP:s molnplattform för sin minnesdatabas Hana.

Överenskommelsen gällde också en plan för att skapa en SAP-akademi för IOS där SAP:s kunder och partner kan mötas och designa appar för Iphone och Ipad och få utbildning.

Tim Cook hyllade SAP som han kallade för ledaren inom mjukvara för företag.

– 76 procent av alla affärstransaktioner rör vid ett SAP-system och det gör SAP till en perfekt partner för att hjälpa oss att omvandla hur företag i hela världen körs med Iphone och Ipad, sa han.

2016: Deloitte
I september i år skapade Apple sin kanske största affärspakt sedan IBM – den här gången med Deloitte.

Deloitte gick då med på att skapa en konsultverksamhet med över 5 000 stragiska rådgivare, bland dem IOS-arkitekter, utvecklare och designer för att hjälpa företagen att förbättra sin verksamhet inom branscher som detaljhandel, rekrytering, forskning och utveckling, produktionslogistik och back-officesystem.