Vilka två saker är de viktigaste i människor liv? Naturligtvis it och mat!

Så det är helt naturligt att flera startupföretag fokuserar på att skapa algoritmer och ai-lösningar för att marknadsföra och distribuera mat. IDG News berättar till exempel om Byte Foods i Kalifornien som ägnar sig åt lösningar för varuautomater för matprodukter.

Läs också: Fyra innovationer som kan lyfta mathandeln på nätet

Byte Foods sköter hundratals varuautomater på ställen som kontor, sjukhus, gym och bostadshus. Varje vara är försedd med ett rfid-chipp som varuautomaten känner av. Kunderna öppnar automaten med ett kreditkort och det som försvunnit när dörren stängs debiteras på kortet.

Det låter smidigt, men den stora fördelen enligt Byte Foods grundare Lee Mokri är de möjligheter som fås med de data som samlas in. Ett exempel är att man kan hålla reda på vad olika kunder köper. Om en person till exempel köper en viss kaffedryck varje eftermiddag så kan man meddela personen om den är på väg att ta slut.

Ett annat exempel är flexibla priser. Om en viss vara säljer dåligt i en viss automat så kan man sänka priset på den automatiskt i den automaten.

Den kanske största fördelen är att det blir smidigt att skräddarsy utbudet i varje enskild automat. I stället för att köra ut ett standardutbud till varje automat kan man hålla koll på vilka varor som är populära i varje automat. Det går också enkelt att testa nya varor och undersöka hur populära de blir.

Läs också: Hitta den mogna avokadon i butiken med Nasa-teknik

Ytterligare en möjlighet som utnyttjas är att automatiskt donera mat som är på väg att passera bästföredatum till välgörenhet.