Googles utvecklare Niko Schröer skriver i ett blogginlägg om hur man ska få appanvändare att bli mer aktiva. Han ger fem tips om man bör utforma mobilappar:

1. Anpassa till den tekniska plattformen
Visst talar Niko Schröer i egen sak när han understryker vikten av att utnyttja de senaste och bästa funktionerna i Android och Android Wear. Men man kan tolka det tipset mer generellt, till att utnyttja så mycket funktionalitet som möjligt på den tekniska plattformen som används, vilken det än är.

Han ger ett exempel på hur utvecklarna av golfappen Hole19 lyckats aktivera Android Wear-användare genom att anpassa appen till det operativsystemet. Jämfört med vanliga Android är Android Wear-användarna 40 procent mer aktiva.

Läs också: 14 hårresande saker som Google vet om dig

2. Få användarna att känna sig hemma
Det är viktigt att det är enkelt att komma i gång med en app, kallas ”onboarding”, till exempel genom att minimera den inmatning som krävs innan en app kan börja användas. Var noggrann med att använda begrepp och bilder som stämmer överens med ditt varumärke.

Som ett positiv exempel nämns träningsappen Freeletics, i vilken användningsstarten anpassas till om användaren är man eller kvinna. Dessutom läggs registreringen av användaren senare i processen. De förändringarna ledde till 57 procent ökad användaraktivitet under de sju första dagarna.

3. Optimera införandet av nya funktioner
Så här tycker Niko Schröer att man ska införa nya funktioner i en app:

  • Formulera ett tydligt mål för varje ny version av en app, så att det går att mäta om man lyckas. Ett exempel på ett mål är att antalet användare som redigerar foton ska öka med tio procent.
  • Betatesta nya versioner och jobba iterativt med att tillgodose synpunkter från betatestarna.
  • Använd de funktioner som finns i Google Play och liknande verktyg för att upptäcka problem innan skarp lansering.
  • Hantera introduktionen av en ny funktion som en enkel variant av processen för att börja använda en app. Markera nya funktioner visuellt och förklara vad som är bra med dem.
  • Mät prestanda och användning för att se att målen för nya funktioner uppnås.

4. Var försiktig med meddelanden
Pushmeddelanden, ”notifieringar”, är populära, men det är lätt hänt att överdriva användningen av dem och irritera användare. Gör så här för att undvika det:

  • Skicka bara meddelanden som är relevanta i det sammanhang som de skickas. Använd ett språk som användaren förstår.
  • Gör det möjligt att agera baserat på meddelanden och ha med länkar till ytterligare information, om det är lämpligt.
  • Anpassa meddelanden till olika användare om det går.
  • Försök att skicka meddelanden vid lämpliga tidpunkter. Ett exempel är att skicka nyhetstips vid tidpunkter då användare brukar åka till och från jobbet.
  • Ge användare en chans att välja om de vill ta emot olika typer av innehåll, annars kanske de avinstallerar appen.

Niko Schröer nämner norska Aftenposten som ett bra exempel på hur man kan göra. När användare fick information om vilka typer av meddelanden som finns och kunde välja vilka de vill ta emot så minskade avinstallationerna med 9,2 procent under 60 dagar och antalet användare som stängde av alla meddelanden minskade med 28 procent.

Läs också: Så blir nästa år för utvecklarna – här är 11 trender inför 2017

5. Belöna de mest aktiva användarna
Se till att belöna de mest aktiva och lojala användarna, till exempel genom att bjuda in dem som betatestare så att de får förhandsinformation om nya funktioner. Man kan också dekorera deras skärmbilder med olika märken baserade på vad de gör och ge olika rabatter.