Den hårt prövade hemelektronikbranschen hade ett minst sagt uselt 2016. Det index som organisationen Elektronikbranschen tar fram i samarbete med sina medlemsföretag Audio Video, Elgiganten, Euronics, Media Markt, Netonnet och Siba har i stort sett inneburit trist läsning varje månad.

Och nu när året summeras kan vi konstatera att det slutade i rejäla molltoner. Det totala värdet av försäljningen hos de aktuella kedjorna under hela 2016 var 5,7 procent lägre än under 2015.

Läs också: Efter tio år av stora förluster – varför ger Media Markt inte bara upp?

Och inte ens den årliga köpfest som brukar utgöras av julhandeln räckte till för att rädda året. Tvärtom blev decemberhandeln en besvikelse. Inte minst eftersom november, en av årets få positiva månader, inbringade ett visst hopp.

– Efter den fina försäljningen i november blev det en rekyl under december. Med undantag för actionkameror och audioprodukter gick det sämre för samtliga produktkategorier jämfört med fjolårets decemberförsäljning, säger Elektronikbranschens vd Klas Elm.

Och just där ligger en stor del av problemet. Flera av kedjornas tidigare kassakossor har svikit i år. Hårdast drabbad är surfplattan, vars försäljning 2016 är hela 27,9 procent lägre än vad den var året före. I samma dystra riktning har spelkonsoler, ner 11,2 procent, och bärbara datorer, som sjunkit med 9 procent, gått.

Och det är också tydligt att kedjornas tidigare glädjespridare, mobiltelefonen, har slagit i något slags tak nu. 2016 års försäljning är 7,5 procent lägre än siffran för 2015.

Nora Ay, kommunikationschef på Netonnet Group, konstaterar att många av produktgrupperna numera äter av varandras försäljning.

Nora Ay
Foto: Sebastian EkstrandNora Ay, Netonnet.

– Mobiltelefoner och it har ju haft en tillväxt de senaste åren. Skiftet från vanliga mobiltelefoner som bytts ut till smarta telefoner minskar då den fasen nästan är över nu, vilket gjort att tillväxten på telefoner bromsats in. Dessutom har skiftet till smarta telefoner inneburit en minskning i användande av flera andra produktkategorier, som till exempel dvd-spelare, digitalkameror, hemmabio, stereo, cd- och dvd-skivor, säger hon och utvecklar resonemanget:

Läs också: Expert är tillbaka i Sverige - smyger igång på nätet

– En ökning i streaming innebär att det säljs färre enheter totalt sett, dock till ett högre snittvärde. Och en större del av innehållet som konsumeras går via molnet. Även it påverkas där då datorer och surfplattor tappar i användande till förmån för smarta mobilerna. Konsumtionen och användandet av elektronikprodukter har aldrig varit högre men trenden är tydlig, ett fåtal produkter som kan göra mycket tar allt mer plats i de svenska hushållen.

Är det överhuvudtaget några produkter som har gått bättre än väntat i år?
– Hörlurar, NES 8-bitars, tv-apparater och portabelt ljud. Det är också intressant att spelindustrin lyckas hålla intresset för spelandet levande genom löpande nya spelreleaser.

Vad tror ni om 2017, vänder det eller fortsätter samma utveckling?
– Prognosen för innevarande år är svår att förutse men om jag måste gissa skulle jag tro att den är svagt negativ. För att vända den negativa utvecklingen behövs ny revolutionerande teknik eller en ny gamechanger.

På Audio Video är man inne på en liknande linje. För att få igång försäljningen igen krävs något nytt.

– Det är som vanligt tufft i branschen och vi ser att det behöver komma nya produkter. Oled finns till exempel som ny teknik för tv, men det har inte kommit ut brett på marknaden än. Det behöver komma något nytt, något som gör att kunden verkligen vill byta tv, säger Anneli Sjöstedt, vd på Electra Gruppen, som är ägarbolaget bakom Audio Video-kedjan.

Hon säger att det hela tiden handlar om att jaga kostnader, samt att se till att ha rätt produkter.

– Vi har klarat oss ganska bra i den tuffa marknaden som är, men vi har också ändrat lite fokus till andra produktområden. Vi har satsat mer på mobiler och datorer än tidigare. Och till exempel foto har vi valt att satsa på. Även om det är en minskande marknad totalt sett så är foto en viktig del för oss.