2017 väntas bli ett dassigt år för pc-försäljningen, precis som det varit de senaste åren. Men den som trodde att detta innebär att leverantörerna överger pc:n och letar sig till nya mer växande områden får tänka om.

Utbudet av nya, innovativa prylar är stort. När Computer Sweden ringer runt till branschaktörer i landet är alla överens om att det är ovanligt högt tryck på utbudet. Det stundande genombrottet för virtuell och förstärkt verklighet, AMD:s comeback på processormarknaden, och den starka trenden att företagen anpassar sina inköp efter konsumenttrenderna är viktiga orsaker.

Läs också: Gartner spår vändning: snart är pc-döden död

– En annan förklaring är ju att marknaden är så nedskriven, leverantörerna vet att det behövs krafttag, säger Anton Nilsson, som är marknadschef på återförsäljaren Webhallen. Som återförsäljare märker man tydligt att det är vad som finns tillgängligt som styr efterfrågan. Det måste komma nya produkter och nya komponenter, inte bara finjusteringar.

Att det händer mycket på pc-marknaden märktes inte minst under den stora hårdvarumässan CES i Las Vegas förra veckan. "Glöm den smarta hårborsten, ignorera elbilen och gå förbi den senaste tv:n. CES 2017 har utvecklats till ett tempel av pc-hårdvara”, som IDG News valde att sammanfatta mässan.

Det är prototyper som Razers laptop med trippelskärm (4K-skärmar där två stycken automatiskt glider ut från huvudskärmen med hjälp av robotarmar), nya laptops från Lenovo och från Acer – den senare med en vilt böjd skärm och som vidare bland annat innehåller svenska Tobiis ögonspårningssytem.

HP visade upp pc-hårdvara anpassad efter den virtuella och förstärkta verkligheten.

Dell lanserade ett antal nya produktnyheter som Dell Canvas (en ny typ av smart arbetsyta för formgivare och andra som arbetar med att skapa innehåll) och vad de säger är världens minsta 2-1-dator med en 13-tumsskärm.

Dell XPS 15.
Dell XPS 15.


– Det har varit en otrolig utveckling de senaste ett och ett halvt åren, både när det gäller design och innovation, säger Elina Helmer som är marknadschef för klientsidan på Dell.

Läs också: Så tvingar pc-döden och mobilfloppen Intel att tänka om

– Det som har hänt på företagssidan är att användarna har fått allt större inflytande kring val av datorer och it-avdelningarna måste lyssna. Det innebär i sin tur att företagsdatorerna närmar sig konsumentdatorerna, och blir tunnare, lättare med större kvalitet. Och om man ser på XPS 13 så är det en företagsdator som också lett utvecklingen i konsumentledet.

Elina Helmer säger att Dell har företagen och deras användare i fokus för sin pc-verksamhet.

– Vi har otroligt starkt fokus på pc och höga mål, vi ska växa hela tiden. Pc är en viktig del i helhetserbjudandet – och vi ska ha lösningar som går hela vägen från skrivbordet till molnet.

Och lägg därtill de stora produktlanseringar som Microsoft och Apple gjorde på pc-området under hösten. Det handlar om datorer i de dyrare segmenten, där marginalerna är högre.

Bland distributörer och återförsäljare märker man som sagt aktiviteten i pc-branschen nu.

– Det är spännande tider, både på produktsidan och när det gäller komponenter – där ju till exempel AMD kommit tillbaka och utmanar Intel igen, säger Anton Nilsson på Webhallen.

– Något som förvånat mig är att försäljningen av VR tagit fart. Det trodde jag faktiskt inte, eftersom kostnaderna är så pass höga, men där har vi en helt ny produktgrupp och där vi ser stora kvantiteter. Jag hade kanske trott att vi skulle sälja ett hundratal, men försäljningen ligger på tusentals enheter.

Anton Nilsson fortsätter:

– Ett annat område som jag tror på är laptops med flera skärmar. Det är väl mer prototyper i dag, men jag tror det kan bli stort, inte minst för företagen eftersom det gör att man inte behöver köpa de här monstren om man vill ha större skärmar.

Även Fred Andersson som är affärschef på distributören Exertis Captech nämner VR som pådrivare av utvecklingen i pc-branschen.

Läs också: Ny prognos: pc-försäljningen går ännu sämre än väntat

– Vi står inför ett trendbrott med VR, inte bara inom spel utan också inom till exempel utbildning. Där är ju Microsoft med och stöttar det med nya VR-headset i samband med Windows 10 Creators update. Det innebär att det behövs uppdateringar av hårdvaran på många håll.

– Dessutom är det väldigt spännande med AMD och deras Ryzen-processor som kan komma att utmana Intel, och fler pc-tillverkare som Lenovo och Gigabyte som fokuserar mer på spelarna.

Analytikerna är överens om att pc-marknaden i stort inte kommer att ha något bra år 2017, men att det samtidigt finns delar av den som går bra. Anders Elbak som är analytiker på IDC nämner att det är tillväxt inom 2-1-datorer, och att det övre segmentet på marknaden presterar bra, eftersom spel blir allt mer populärt.