Mer eller mindre varje gång du går in på webbplats frågas du om det är okej att sajten använder webbkakor. Så till en grad att det blivit ett irritationsmoment. Den bedömningen tycks i alla fall EU-kommissionen göra och föreslår nu enklare regler kring när företag måste ha användarnas samtycke. I dag presenterar de ett förslag till ny lagstiftning för integritet och elektronisk kommunikation. Eller som de kommit att kallas: e-integritetsförordningen.

Med de nya reglerna hoppas kommissionen att användarna ska få bättre kontroll över sina inställningar och att det ska bli lättare att ge sitt samtycke, skriver de i ett pressmeddelande. Men lika lätt som det ska vara att säga ja ska det också vara att tacka nej, om det finns för stora integritetsrisker. Skillnaden mot i dag är att antalet meddelanden som poppar upp i användarens webbläsare ska vara betydligt färre. Användaren ska helt enkelt inte behöva lämna sitt godkännande lika ofta.

Läs också: EU:s nya regler påverkar alla företag – det här är vad du måste veta

Enligt förslaget ska det inte behövas samtycke för ofarliga kakor som gör sajten mer användarvänlig. En webbutik ska till exempel kunna komma ihåg vad en kund lagt i sin varukorg, för det krävs inget särskilt godkännande. Inte heller ska det krävas samtycke i de fall kakorna bara används för att räkna antalet besökare.

Kakor är de textfiler som lagras på användarens dator och som innehåller information om vilka sajter hen har besökt tidigare eller var de har loggat in. Framför allt används de för att skickade riktade annonser till människor när de besöker olika sidor. Enligt branschföreträdare skulle allt för hårda regler kring hur kakor får användas underminera vissa sajters möjligheter att finansiera sina verksamheter, skriver Reuters. Om informationen inte kan användas för att identifiera besökaren anser de inte heller att det krävs något samtycke.

En av de stora skillnaderna mot hur det ser ut i dag är att de nya reglerna inte bara omfattar de traditionella telekomföretagen. Förslaget innebär också att tjänster som Whatsapp, Imessage och Gmail omfattas av mer strikta regler kring hur de får spåra sina användare. De måste kunna garantera att användarnas konversationer är säkra och be om samtycke innan de spårar dem online. Detta för att så mycket av människor vardaglig kommunikation har flyttat från telefonsamtal och sms till direktmeddelanden och e-post. Därför anser EU-kommissionen att reglerna måste moderniseras och att även den typen av företag ska falla under förordningen.

Ytterligare en förändring som föreslås är att telekombolagen får möjlighet att använda kundernas metadata för att kunna erbjuda andra tjänster, som de i sin tur kan tjäna pengar på. Hittills har det varit förbjudet att använda information om samtalslängd och var en person befinner sig under att samtal. Det kan det alltså bli ändring på. Som exempel nämner kommissionen att metadata kan användas för att ta fram värmekartor som visar var människor befinner sig. Information som kan användas för att hjälpa myndigheter att i arbetet med olika infrastrukturprojekt.

Läs också: EU:s nya dataregler skapar guldrusch: ”Det största som hänt sedan internet kom”

Förslaget säger också att spam ska förbjudas om användaren inte gett sitt samtycke. Det gäller inte bara mejl, utan även sms och annan kommunikation som användaren själv inte valt att ta del av. Telefonförsäljare ska inte kunna ringa från dolt nummer, eller ringa från ett särskilt riktnummer.

EU-kommissionen lämnar nu över förslaget till Europaparlamentet och ministerrådet för godkännande. Förhoppningen är att de nya reglerna ska träda i kraft 25 maj 2018, samtidigt som den nya dataskyddsförordningen. I likhet med den riskerar företag som bryter mot förordningen böter på upp mot fyra procent av den globala omsättningen.