För knappt ett år sedan kom beskedet att den amerikanska it-distributörsjätten Ingram Micro skulle köpas upp av kinesiska Tianjin Tianhai, som är en del av logistikkonglomeratet HNA Group. Prislappen landade runt 50 miljarder kronor.

Sedan den 5 december är de nya ägarna på plats och Ingram Micro har lämnat börsen. Men det är inte bara på ägarnivå som det händer saker. I Sverige har Ingram Micro växlat upp och har efter några år med fokus på bara Sverige valt att göra comeback som it-distributör i de övriga nordiska länderna.

För bolagets Nordenchef Ulrich Egeskov, som länge ledde mobildistributören Brightpoint, det som numera är affärsområdet Mobility inom Ingram Micro, är den nordiska marknaden inget nytt. Det nya är att hela Ingram Micro är tillbaka i Norden, inte bara mobildelen.

Läs också: Mardrömsår för elektronikkedjorna – ”det behövs en gamechanger”

– Inom mobilitet har vi alltid legat bra till i Norge, Danmark och Finland. Men vi har inte jobbat så mycket på it-sidan. Men när bolagen ändå slogs ihop såg vi ett bra tillfälle att komma tillbaka på den nordiska marknaden på riktigt, säger han.

Det innebär att man konkurrerar mer på samma villkor med exempelvis Tech Data och Also. Ulrich Egeskov säger att det även har funnits en önskan hos många av kunderna att Ingram Micro-sortimentet ska finnas i hela Norden.

– Vi har många nordiska kunder som gärna ser att vi finns i hela Norden, och vi vill gärna ha en och samma lösning för hela Norden. Tittar man på vår logistik och våra tjänster för de stora operatörerna så jobbar vi pannordiskt redan idag.

Majoriteten av verksamheten finns dock fortfarande i Sverige. Distributören har idag två säljkontor, ett i Stockholm och ett i Göteborg, samt lager i Viared utanför Borås och Rosersberg, i närheten av Arlanda.

Totalt utgörs personalstyrkan av mellan 450 och 500 i Norden, man jobbar med en del temporär personal under arbetstoppar, och av dessa sitter drygt 400 i Sverige.

– Vi har optimerat bolaget genom att ha backoffice-funktioner i Sverige medan vi i de övriga länderna främst investerar i sälj- och specialistresurser, säger Ulrich Egeskov.

Läs också: Kanonår att vänta för it-konsulterna – "ett osedvanligt drag på marknaden"

Huvudverksamheten är som tidigare bred distribution av it-produkter, men under de senaste åren har utbudet breddats, inte minst på molnsidan, där man jobbar med hjälp av det förvärvade molninfrastrukturbolaget Odin. Men det finns även andra nya delar.

– Vi har dessutom en hel avdelning som tar hand om enhetens hela produktlivscykel vilket bland annat inkluderar; företagsanpassningar, eftermarknadslösningar samt återvinning och återbruk. Där jobbar vi med de flesta av operatörerna. Sedan är det hela tiden nya produkter som kommer. Tillbehör bara växer och växer och där försöker vi differentiera oss genom att se till att hela tiden ha rätt prylar.

På frågan om hur bolaget påverkats av att ha kinesiska ägare svarar Ulrich Egeskov att det hittills inte har påverkat arbetssättet alls. Han tror dock inte att det kommer att vara något unikt ägarskap för it-bolag framöver.

– Pratar du med andra bolag inom tio år är de nog också kinesiska, säger han.