Om Google, Facebook och Amazon erbjöd finansiella tjänster uppger 31 procent att de skulle vara intresserade av banktjänster och 29 procent att de skulle överväga att byta om det rörde sig om försäkringstjänster. Det visar en global undersökning från Accenture, där nästan 33 000 personer i 18 länder har tillfrågats, som nyhetsbyrån Reuters tagit del av.

Enligt undersökningen finns ett sug efter banker och försäkringsbolag som använder sig av automatiserad rådgivning med artificiell intelligens utan mänsklig inblandning.

Redan i dag är det en trend bland banker och investmentbolag att skapa så kallade robotrådgivare som erbjuder automatiserade investeringsråd via webbaserade plattformar, något som också blir billigare än traditionella, mänskliga, finansiella rådgivare.
 
Läs också:
 Uppstickarbank finns bara i mobilen – nu växer den i Europa

Konsumenterna i dag ser ett gap mellan bankerna och de tjänster som de tre it-jättarna erbjuder konstaterar Piercarlo Gera, som är chef för Accenture Financial Services.

– De sätter ribban när det gäller kundupplevelse och personalisering, säger han till Reuters.

Drygt 70 procent av de tillfrågade säger att de skulle använda robotrådgivning för att ta reda på vilken typ av konto de vill öppna och nästan 80 procent att de skulle använda det för investeringar.

Samtidigt säger 68 procent att de inte vill möta en robot om de har klagomål och 61 procent föredrar en människa för att få råd i mer komplicerade ärenden som exempelvis inteckningar.