Efter en period av renodling av Hewlett-Packard Enterprise, HPE, så går bolaget på offensiven igen. Att strategin numera ska kretsa kring det hybrida molnet har vi skrivit tidigare, och det är också inom det området man nu agerar.

Det förvärvade bolaget, Simplivity, levererar mjukvara som hjälper administratörer att hålla kontroll på sina datacenterresurser och se till att servrar, lagring och nätverk används på ett effektivt sätt.

Prislappen landar på 650 miljoner dollar, vilket motsvarar knappt 5,8 miljarder kronor. Förväntas vara helt genomfört under andra kvartalet i år.

För HPE har det den senaste tiden annars mer handlat om att kränga av delar av verksamheten. Till exempel har mjukvarudelen sålts till Micro Focus och när det gäller tjänsteverksamheten har man gjort sig av med den genom av att slå sina påsar ihop med CSC, med vilka man ämnar dra igång ett nytt gemensamt tjänstebolag.

IDG News skriver att det har pratats om att HPE jagar Simplivity i ett antal månader, och nu slår man alltså till och köper ett bolag som även erbjuder sina konvergeringsverktyg till HPE:s rivaler Dell, Huawei och Lenovo.

Läs också: Värsta rivalerna delar förstaplatsen i den hårda delen av molnet

– Jag förutspådde att HPE skulle agera på infrastrukturmarknaden när de väl hade sålt av sin tjänste- och mjukvarudivision, säger Patrick Moorhead, analytiker på Moor Insights and Strategy till IDG News.

Och Charles King, analytiker på Pund-IT, hyllar HPE:s agerande och säger att man gjort en bra affär. Han lyfter fram att Simplivity värderades till mer än 1 miljard dollar så sent som 2015.

– Simplivity kommer att bli ännu bättre under HPE:s vingar, säger han och konstaterar att bolaget genom köpet samtidigt ger en känga till Dell och Lenovo, som alltså brukar sälja Simplivitys produkter tillsammans med sina servrar.