I början av året släppte Tieto en Sifo-undersökning som visar att vi i Sverige generellt är ganska traditionsstyrda när det kommer till betalningsformer, kort och kontanter är fortfarande de alternativ som vi väljer främst.

Men varför är det så att vi i Sverige håller fast vid gamla betalningsalternativ när nya digitala tycks poppa upp titt som tätt. Är vi i Sverige konservativa när det kommer till hur vi betalar?

Svaret på den frågan är nej, om man får tro Johan Lindström som är ansvarig för den europeiska utvecklingen av digitala betalningslösningar hos Mastercard.

– Det är rätt lustigt faktiskt, Sverige är på många sätt motsatsen till konservativt. Vi är snabba på att anamma ny teknik och på att prova på nya saker. Det är bara att se på hur snabba vi var med att ta till oss korten, säger Johan Lindström.

Läs också: Efter allt teknikstrul – nu ska Swish funka för e-handel

Lindströms tes är att vi i Sverige snabbt bytte kontanterna mot korten, samtidigt som andra länder höll sig fast vid kontanterna. Därför har vi nu hamnat i en situation där vi redan gjort resan från sedlar och mynt som andra länder nu påbörjat.

Johan Lindström
Johan Lindström, Mastercard.

– Kontanter är enkla att tappa bort, de kan bli stulna och användas för att undvika skatt. Därför börjar nu många se sig om efter alternativ. Men i Sverige handlar alla redan med kort, vi har alltså inte samma incitament för att hoppa på något nytt.

Johan Lindströms tes kan mycket väl stämma, om man kollar på svaren från Tietos undersökning är det hela 96 procent av de totalt 1268 tillfrågade som säger att de helst väljer kortet i butiken.

Som kortföretag borde alltså Mastercard vara rätt nöjda med svenskens inställning till betalning, men i stället tittar man på nya lösningar för att göra plastkorten helt digitala, dels för att fortsätta hålla sig relevanta men också för att erbjuda säkrare lösningar för sina kunder.

Första steget mot detta digitala mål är att på bred front kavla ut det som kallas kontaktlösa betalningsmetoder. Alltså betalningar där man inte behöver trycka i in korten i läsaren utan enbart kan hålla upp det mot en sensor.

­– När man fört in den här ”antennen” i kortet som gör det möjligt att betala kontaktlöst är det sedan ett ganska enkelt att föra in funktionen i mobilen.

Kontaktlösa betalningslösningar finns redan i dag och enligt Contactless forum där Mastercard är med är målet att hälften av alla kortteminaler, och kort, i Sverige ska stödja sådana här kontaktlösa betalningar i slutet av 2017. År 2020 i sin tur ska alla betalningsterminaler i Europa stödja tekniken enligt Mastercard.

Läs också: Traditionstyngda kunder dissar nya betalningssätt

Dagens betalkort har utvecklats med tiden, från att ha varit ett enkelt pappers-kort har ny teknik, som magnetremsor och chipp, lagts till genom åren för att öka säkerheten. Men i grunden är det fortfarande ett system som utgår från kortnummer och kod. Två skydd som allt för ofta knäcks av skimmare, men är telefonen mycket säkrare?

– En del är säkerligen oroliga över att telefonen inte är säker nog för betalningar, men med vår tokeniseringslösning MDES kan vi se till att det är lika säkert, om inte säkrare, att betala med sin telefon som med ett nummer och en pin-kod. Det finns ännu fler skyddsmeknanismer och ny teknik för telefonen – till exempel biometriska säkerhetskontroller som fingeravtryck och ansiktsigenkänning.

Den här tokeniseringen som Johan Lindström syftar på är en betalningsform som är tänkt att motverka att hackare kommer över värdefulla kortnummer. Detta genom att helt enkelt göra numren värdelösa ifall de används på fel sätt.

Förenklat kan man säga att tokenisering är en kontextbaserad betalningsform som alltså enbart fungerar utifrån vissa bestämda förutsättningar.

Genom att koppla samman en telefon med en handlare via ett token gör man det möjligt för kunden att betala. Men den information som skickas mellan parterna, och som skulle kunna komprometteras, fungerar enbart i den uppsättningen. Skulle en hackare försöka använda informationen från en annan mobil till en annan handlare går det inte.

Läs också: Dags att ställa frågan: Vill vi verkligen betala med mobilen?

I dag använder sig Mastercard av tokenisering i sin digitala plånbok Masterpass, där e-handlare kan lägga till en knapp vid betalningsmomentet som sköter betalningen från kundens masterpass-konto.

­– Tidigare innebar säkerhet fler steg och koder, och det tar längre tid när man handlar över internet. Men tokenisering gör det smidigare och säkrare, det är ”the holy grail”.