– Det är stora ord här i år – det som visas är omvälvande och revolutionerande om man ska tro leverantörerna. Det tyder på att man nu åter vänder sig till dem som har pengapåsen efter att ha haft pedagogerna i fokus några år.

Skol-it-veteranen Mats Östling har besökt skolkonferensen Bett i nästan tjugo år och sett olika trender komma och gå. Nu visar han för stiftelsen Datorn i utbildningens räkning runt ett tjugotal personer från skolvärlden mellan utställningsbåsen och pekar ut vad som är årets trender.

Borta är de interaktiva tavlorna – in med stora pekskärmar, så ser trenden ut konstaterar han.

Men den kanske tydligaste och största trenden är att allt inte längre handlar om appar och lärplattformar utan att "prylarna" är tillbaka . Det handlar mycket om robotar och makerskultur. Och det är också i den delen av utställningshallarna det är riktigt trångt – det är här vi hittar pedagogerna.

Läs också: Vad är det som rör sig, blinkar och skramlar? Det kan vara skol-it

En trend som uppenbarligen inte går de stora aktörerna förbi.

– Halva makers space-ytan här har Microsoft, det är ju väldigt intressant, säger Mats Östling.

– Att de intresserar sig för sladdar och svetsning – det är långt ifrån deras färdigförpackade lösningar.

Redan med köpet av Minecraft tog Microsoft ett oväntat steg som hade skolvärlden i kikarsiktet. Kanske är det så att Microsoft nu ser trenden att allt mer av de prylar som presenteras faktiskt syftar just till att få eleverna att lämna skärmarna och vill se till att hänga med på den resan.

– Första stegen från att sitta klistrad på en plats togs med Ipad och jag hoppas och tror att vi ska kunna arbeta mer skärmfritt framöver. Vi fastnar ofta i en tanke som en-till-en. Att alla elever ska ha varsin dator och så ska vi lämna allt analogt. Jag tror att vi ska använda allt som vi behöver och att vi ska tänka mycket mer individuellt. Varför ska alla elever ha exakt samma utrustning?

Läs också: Skol-it-strategen: Okej att bli rädd av förändringen – men inte att bli handlingsförlamad

Men samtidigt innebär också förflyttningen av fokus mot robotar och makers att den mer breda digitaliseringen av skolan hamnar i skymundan.

– Vi tenderar att bara kunna ha en sak i huvudet åt gången. Här i Storbritannien har man sedan flera år en satsning på det man kallar Stem - science, technology, engineering and mathematics och då passar det väldigt väl in. Det handlar ju egentligen mer om teknik än digitalisering, säger han.

– I år har begreppet Stem dock breddats och i stället står det Steam på många montrar. A:et står för art.

Mats Östling konstaterar att det också har en koppling till att programmering kommer in i skolorna men anser samtidigt att det inte handlar om det i första hand när man skapar en robot.

– Det handlar mer om interaktion än om programmering. Och det är bra, för det är en kunskap som eleverna behöver ha med sig.