Molnlagringsföretaget Dropbox har i veckan utannonserat två nya samarbetsverktyg, Paper och Smart Sync, som ser ut att på riktigt utmana Google Apps, eller GSuite som det numera heter.

Paper presenterades redan 2015, fast då under namnet Project Infinite, och är en tjänst som låter användare dela arbetsutrymme och material med varandra.

Enligt Dropbox produktchef Rob Baesman är Paper idealt när det kommer till att jämföra stora mängder information från olika håll.

Läs också: Här är det största hotet mot samarbetsverktyg

”När vi tittar på utmaningarna som många av våra kunder möter ser vi så mycket fragmentarisk information, och det är svårt för dem att lokalisera och samarbeta över alla dessa olika källor”, säger Rob Baesman.

Om man får tro Baesman är Paper dock inte tänkt att konkurrera med traditionella verktyg som Microsofts Office-paket eller Google Drive. I stället tycker han man kan se på tjänsten som en startpunkt för ett arbete, som sedan kan inkludera andra applikationer.

dropbox
Dropbox Paper låter användare dela arbetsutrymme och material med varandra.

Dropbox är inte det enda lagringsföretaget som tror på samarbetstjänster i dokumentformat. Förra veckan presenterade Box en fristående version av Notes med mycket av samma funktionalitet som finns i Paper.

Frågan är dock om kunderna är lika intresserade av de nya samarbetsmetoderna, men om man får tro Dropbox har Paper redan blivit ett välanvänt verktyg hos de företag som beta-testat tjänsten. Som Invision, Shopify och Getaround.

Det andra verktyget som Dropbox presenterade i veckan är Smart Sync som kan ses som en fortsättning på den funktionalitet som redan finns i Dropbox Team Folders. Där en administratör kan dela en mapp till flera personer i ett arbetslag.

dropbox
Smart Sync låter användarna lagra en fil-avbild på datorn i stället för att automatiskt synka hela mappens innehåll.

Men det fiffiga med den nya tjänsten är att användarna nu inte behöver synka hela mappens innehåll på sin dator, i stället lagras det en fil-avbild på datorn som representerar innehållet i molnet. När användaren sedan vill komma åt innehållet klickar man bara på avbilden som laddar ned det riktiga innehållet. Vilket sparar tid och utrymme.

Läs också: Collaboration: Visst är Slack bra, men inga smarta verktyg löser dåligt samarbetsklimat

På papperet ser Smart Sync ut som en riktigt smart funktion, men den är inte helt okontroversiell. Mac-användare måste nämligen använda sig av en så kallad kernel extension, vilket potentiellt kan påverka prestandan negativt och innebära en säkerhetsrisk. Men detta bör inte vara några problem enligt Dropbox som säger att man noggrant har testat tjänsten.

I skrivande stund finns Smart Sync endast för de som är med på Dropbox program Early Adopters.