Marknad blir allt mer it, och it blir allt mer marknad. Så ser förhållandena ut på moderna företag.

Enligt siffror från analysföretaget Gartner så lägger amerikanska och brittiska marknadschefer nästa år så mycket som 27 procent av marknadsbudgetarna på teknik – men siffran i Norden är betydligt lägre. Det finns alltså goda skäl att tro att de nordiska investeringarna i det här området ökar i framtiden.

Scott Brinker är en guru inom marknadsteknik, och han var inbjuden som keynote-talare på konferensen Marketing Tech Summit som anordnades av Avaus Marketing Innovations i Stockholm.

Läs också: Därför bör marknadschefen leda den digitala transformationen

Brinker säger att den största utmaningen som marknadsavdelningarna står inför är att tekniken förändras så snabbt – vilket ställer högre krav på mer agila organisationer. Ur ett marknadsperspektiv har utvecklingen gått från webbsajter vidare till e-post, sociala medier, mobilsajter, chattbots, kroppsnära it och nu virtuell verklighet och internet of things. Det här gör det också nödvändigt med tätare kontakter mellan marknadsavdelningen och it-avdelningen, säger han.

Det absolut viktigaste för en marknadschef är att se till att skapa en gemenskap mellan marknadsavdelningen och it-avdelningen, om det inte redan finns en sådan. Se till att få igång en dialog mellan de här avdelningarna.

– En bra utgångspunkt kan vara följande: It har ofta som uppgift att spara pengar, medan marknadsavdelningen ofta ska investera. Därför är det bra att börja prata om hur företaget ska använda tekniken för att främja tillväxt. Men generellt gäller att marknadsavdelningen måste ha in teknisk kompetens. Marknadschefen måste veta hur de använder de här nya lösningarna.

Brinker talar också om explosionen av verktyg och tekniker som kommit ut på det här området – varje år dubblas antalet. Är en konsolidering att vänta?

– Adobe, Oracle och Salesforce gör ju en del förvärv. Samtidigt är det så enkelt för startups att komma fram med specifika lösningar i dag – nu när de till exempel kan köra hela infrastrukturen i molnet. Det främjar fler företag.

Om man då ser det utifrån en it-leverantörs perspektiv så är ett problem att många upplever att de inte har några naturliga ingångar till marknadsavdelningen, så som de traditionellt har till it-avdelningen. Vad har då Brinker för tips till it-leverantörerna för att få in foten genom dörren?

– Marknadschefen är en av de mest populära personerna på ett företag att prata med. Det är många säljare och konsultbolag som vill ha deras uppmärksamhet. En it-leverantör måste visa att de förstår hur de kan hjälpa till i deras verksamhet och att de kan vara ett stöd i den här snabba förändringen som sker. 

Scott Brinker
Scott Brinker har en blogg med matnyttig information: chiefmartec.com

Sven Törnkvist som är affärsutvecklingschef inom digitala affärer på riskkapitalbolaget EQT talade på konferensen om hur man bör använda dataanalys i marknadsföringskampanjer genom ett exempel där en annons om solsemestrar gick samtidigt som det var strålande sol och vackert väder här hemma.

Läs också: Fem steg mot smartare verksamhetsstyrning

– Den annonsen ska ju komma en dag när det är dåligt väder. Vi har ju den här datan, även vad det väntas bli för väder, vi måste utnyttja den. Det är lat marknadsföring att inte göra det.

– Och för att fortsätta väderexemplet: Det är betydligt fler sökningar efter höstjackor en dag med sämre väder, än en solig höstdag.

Det handlar inte alltid om att ha störst marknadsföringsbudget, fortsatte Sven Törnkvist – det handlar om att vara smartare och att använda tekniken på rätt sätt. Personalisering är ett annat sätt att förbättra träffsäkerheten för olika erbjudanden.

– Vad vet vi om de som kommer in på en sida? Har de varit här förut? Använder de den senaste Iphone-modellen? Det finns sådana signaler som man kan fånga upp.