Nu när Snap, företaget bakom meddelandetjänsten Snapchat, står inför en börsintroduktion har de fått visa upp en del av sina kommande investeringsplaner. I dokument till den amerikanska motsvarigheten till Finansinspektionen visar det sig att företaget står inför enorma molninvesteringar de kommande fem år.

Under de närmaste fem åren ska Snap köpa molntjänster från Google för två miljarder dollar, ungefär 17,8 miljarder kronor.

Själva leverantörsvalet är kanske ingen större överraskning, eftersom banden mellan Snap och Google finns där sedan tidigare. Bland annat så byggdes Snapchat från början ovanpå Googles plattform-som-tjänst AppEnginge.

Bara någon dag senare meddelade Snap att de också ska köpa molntjänster från Amazon Web Services för en miljard dollar, nästan nio miljarder kronor, över de närmaste fem åren.

Dock ska Googles moln vara värd för den största delen av Snaps servrar, lagring och nätverk, uppger företaget, medan avtalet med AWS tecknas för ”redundant infrastruktursupport”.

Att Snap med de här jätteavtalen går med tungviktarna i sammanhanget är hursomhelst ett tecken i tiden. När företag gör molnsatsningar är det i första hand till någon av de fyra stora de vänder sig.
Det visar en rapport från Synergy Research över den globala infrastrukturmarknaden.

Microsoft, Google och IBM jagar ledande Amazon, och trion ökade under 2016 sina marknadsandelar med fem procentenheter jämfört med året innan. Amazon behåller sina starka 40 procent av marknaden.

– Medan ett fåtal molnleverantörer växer på ett extraordinärt sätt så fortsätter AWS att imponera som marknadsledare och som inte verkar ha några tankar på att släppa ifrån sig tronen, säger John Dinsdale, analytiker på Synergy Research Group till IDG News.

– Att erövra och hålla undan som marknadsledare på den här marknaden kräver stora hela tiden pågående investeringar i infrastruktur, att hela tiden expandera sina molntjänster, stark trovärdighet inom den stora enterprisemarknaden, och ett helhjärtat och långsiktigt seniort ledarskap.

Läs också: ”Oracles skryt påminner om Orwells 1984”

Microsoft, Google och IBM har tillsammans 23 procent av marknaden.
De tio leverantörer som följer efter den här ledande kvartetten tappar som helhet, trots att de innehåller företag som Alibaba och Oracle som växer med ”imponerande siffror”.

Ännu längre ner i kedjan finns en lång svans av små till medelstora molnleveranötrer och även de tappar sin samlade marknadsandel till bara 18 procent, vilket är en nedgång med fyra procentenheter.

Så visst är det ett tecken i tiden att Snap faktiskt väljer två av de fyra stora när de gör sina molninvesteringar. Frågan är hur det blir i framtiden. Enligt amerikanska tidningen Fortune skriver nämligen Snap i ett av de här dokumenten till US Securities and Exchange Commission att ”i framtiden kan det bli så att vi investerar i att bygga vår egen infrastruktur för att bättre serva våra kunder”.