Den totala försäljningen av smarta telefoner ökade med 7 procent under fjärde kvartalet, och landade på en totalvolym på knappt 432 miljoner. Det visar dagens stora Gartnerrapport.

Och den här gången var det Apple som knep förstaplatsen med minsta möjliga marginal, 17,9 procent av marknaden medan Samsung har 17,8 procent.

Därefter är det triss i kinesiska bolag, Huawei, med 9,5 procent och Oppo, 6,2 procent, och BBK med 5,6 procent.

– Det här är det andra kvartalet i rad som Samsung visar dalande försäljningssiffror. Försäljningen minskade med 8 procent under kvartalet och med 2,9 procent jämfört med förra året, säger Anshul Gupta, analyschef på Gartner.

Läs också: Apples Airpods kan bli en mardröm för miljön

Haveriet med Galaxy Note 7 är så klart en starkt bidragande orsak, men Samsungs försäljning har också drabbats av hårdare konkurrens inom de lägre mobilsegmenten. Inte minst från Huawei och kinesiska uppstickare som Oppo, BBK och Gionee.

Det är endast 256 000 telefoner, av totalt 432 miljoner sålda under kvartalet, som skiljer ettan från tvåan. För Apple är det första kvartalet på två år som man har återtagit tätpositionen.

– Senast Apple var nummer ett var fjärde kvartalet 2014, då försäljningen drevs på av Iphone 6 och Iphone 6 Plus, som var de första varianterna med stor skärm. Nu är det tack vare de nya flaggskeppstelefonerna Iphone 7 och Iphone 7 Plus, säger Anshul Gupta.

Tittar man på listan för hela 2016 ser topp fem exakt likadant ut, med den väsentliga skillnaden att Samsung är överlägset störst, med 20,5 procent av marknaden, medan Apple har 14,4 procent.

Läs också: Studie: Iphone-användare mindre ärliga och mindre ödmjuka än de som kör Android

Och i operativsystemkampen var det Android som var den stora vinnaren under fjärde kvartalet. Marknadsandelen ligger nu på 81,7 procent, medan IOS har 17,9 procent. Microsofts Windows är nu nere på väldigt låga nivåer, 0,3 procent, en siffra som ett år tidigare var 1,1 procent.

En liknande rapport om att Apple återtagit tronen har tidigare presenterats av analysföretaget Strategy Analytics.