Det är dock inte pc-verksamheten som var den största utmaningen för kinesiska Lenovo under det gångna kvartalet – denna visade viss tillväxt i den brutala konkurrensen. Men smartphone-verksamheten fortsätter sjunka. Under kvartalet gick försäljningen inom detta segment ned med 23 procent till 2,2 miljarder dollar.

När det gäller smartphones har Lenovo profilerat sig i de övre segmenten, men de tappar marknadsandelar till rivaler som Huawei, enligt nyhetstjänsten Bloomberg, både i Kina och globalt.

Totalt tappade Lenovo mer än två tredjedelar av vinsten, som nu landade på 98 miljoner dollar.

Omsättningen minskade samtidigt med sex procent till 12,2 miljarder dollar.

Samtidigt varnade Lenovo för att marknaden kommer att fortsätta vara utmanande på grund av makroekonomisk osäkerhet och stigande komponentpriser.

Läs också: Chromebook i fokus när Arm ska ta pc-revansch

Det finns dock positiva tecken, enligt analytiker som Bloomberg talat med.

– Komponentpriserna fortsätter vara höga, och det kan innebära motvind för dem. Men deras vinst bör bli bättre. Den globala pc-marknaden stabiliseras och det är ett gott tecken för dem, säger Chris Yim, analytiker på Bocom International.