Tillbaka i en ny partnervärld

Jonathan Stjernlöf
Jonathan Stjernlöf.

IBM:s Jonathan Stjernlöf lämnar rollen som hårdvaruchef för att istället gå tillbaka till en bekant roll, partnerchef. Den rollen har han tidigare haft på HP. Men nu är det alltså IBM:s partnerled som gäller, där han kommer att vara ansvarig för arbetet med samtliga partner i Norden.

– Det är samma partnerroll, men det är en helt annan it-kanal än tidigare där vi står inför nya utmaningar med fokus på att stärka molnet, IoT, Watson och AI. Det gör att det finns nya spelare och nya utmaningar, men vi behöver givetvis också hjälpa de existerande partner vi redan har. Här är det få bolag som är så välpositionerade som IBM, säger han.

Eizo-vd med rätt frekvens 

Per Hertz
Per Hertz

Den japanska bildskärmstillverkaren Eizo har fått upp starten i Sverige. Enligt bolaget har tillväxten under de två senaste åren legat på 75 procent. Nu vill man även växla upp sin nordiska verksamhet. Den som ska leda offensiven är nya Norden-vd:n Per Hertz, som närmast kommer från en roll som produktchef på bolaget.

– Det händer mycket spännande på marknaden just nu där köparna har blivit mer medvetna om skärmens betydelse både för ergonomi och hållbarhet, vilket sedan länge är två av våra fokusområden. Vi har till exempel hållit på med hållbarhetsfrågan sedan början av 90-talet och ser nu att tiden kommit i kapp oss där energiförbrukning och hållbarhet ofta är avgörande för valet av bildskärm, säger han.

Läs också: Konsultgängen fortsätter köpa digitalbyråer – här är veckans it-affärer

Jahopp – förre Logitech-chefen tillbaka med Sandvikgäng

Ronnie Johansson
Ronnie Johansson.

Ronnie Johansson, som tidigare ledde Logitech i Norden och även ansvarat för lagringsblaget Lacie i Sverige, är sedan årsskiftet vd på Jahopp. Det är ett bolag som är sprunget ur Sandvikkoncernen, som säljer det man kallar den nya generationens systemstöd för kommunikation, dokumenthantering och e-learning. Bolaget har i dagsläget åtta anställda med kontor i Gävle och Stockholm.

– Tänk dig att du skulle kunna effektivisera inlärningen och kunskapsspridningen för att öka affärsnyttan och resultatet. Det blir verklighet med Jahopps egenutvecklade systemlösning Connect, som sömlöst integreras i kundens befintliga intranät, lokalt eller via molnet, säger han.

Addpro-Nicklas prisas hemma i Malmö

 Nicklas Persson
Nicklas Persson.

Addpros vd Nicklas Persson har kammat hem titeln Årets Företagare i Malmö 2016. ”Många av oss är indirekt påverkade av de lösningar vinnaren hjälper sina kunder med, men för de flesta är han och företaget doldisar. Han har en stark tro på staden Malmö, där huvudkontor, ursprunget och den fasta basen finns. Från Malmö är världen runt hörnet”, skriver juryn i sin motivering.

– Utmärkelsen ser vi som en lagvinst, jag hade aldrig fått förmånen att ta emot priset utan att ha förmånen att få ingå i det fantastiska team som finns på Addpro och våra lojala kunder som hela tiden utmanar oss. Vi kämpar och vi vinner tillsammans, både personal och kunder. Vi är otroligt glada och stolta över att Malmö Stad värdesätter och uppskattar det arbete vi utför, säger en nöjd Addpro-vd.

Hon ska spä på tyskarnas quiz-glädje

Marica Nordqvist
Marica Nordqvist.

Det svenska mobilspelsföretaget FEO Media fortsätter ställa frågor till nya marknader. För att fortsätta satsa på sitt nya spel Quizkampen på jobbet har man stärkt sin tyska säljorganisation. Marica Nordqvist kommer att leda bolagets b2b-försäljning där. Dessutom har bolaget rekryterat ytterligare fyra utvecklare. Den nya säljchefen kommer närmast från Babybjörn, där hon haft ansvar för den tyska och österrikiska marknaden.

– FEO Media och Quizkampen är redan en succé i Tyskland, med ett eget tv-program och många miljoner mobilanvändare. Jag tror att FEO Medias grundidé, att arbeta med underhållande spel i lärandeprocesser, i grunden kan förändra hur vi ser och tar till oss av kunskap. Så det finns goda förutsättningar att arbeta med gamification i professionella sammanhang, säger Marica Nordqvist.

Tobii hämtar finanschef på Fingerprint

Johan Wilsby.
Johan Wilsby

Johan Wilsby, som varit Fingerprint Cards finanschef sedan 2015, lämnar nu bolaget för att istället gå till en motsvarande befattning på ögonstyrningsföretaget Tobii. Han har innan sitt senaste uppdrag även ett förflutet på bolag som Transmode, HP och Microsoft.

– Johan har en gedigen och relevant bakgrund med erfarenhet från flera stora internationella teknikbolag. Jag ser fram emot att vidareutveckla Tobiis ekonomi- och finansfunktion tillsammans med Johan och hälsar honom varmt välkommen till Tobii, säger Tobiis vd Henrik Eskilsson.