Cybercom shoppar i Sundsvall

Konsultbolaget Cybercom köper den Sundsvallsbaserade digitalbyrån Duplicera. Enligt bolaget är det dels ett sätt att satsa norrut, dels en satsning för att stärka positionen inom digitala lösningar.

– Vi har ett starkt team i Sundsvall som levererar tjänster till företag i hela Sverige. Duplicera är en av de tongivande digitala byråerna i södra Norrland med spetskompetens inom e-handel och digital marknadsföring vilket kompletterar oss, säger Johan Stenborg, chef för Cybercoms verksamhet i Sundsvall.

Duplicera, som startades 2007, har fokus på grafisk form, webbproduktion, digital marknadsföring och sökordsoptimering. På kundlistan finns bland annat SCA, Gällö Skog och Sundsvalls kommun.

– Vår satsning på digitala kanaler har varit lyckosam. Under senare tid har vi fått flera stora affärer och förfrågningarna fortsätter. Större kunder ställer större krav, vilket gjorde att vi började se oss om efter partner i närområdet. Dialogen med Cybercom ledde ganska snart till en idé om något mer, säger Nicklas Sångberg, vd och grundare av Duplicera.

Telecomputing säljer av e-id-delen

Telecomputing tog över Sopra Sterias it-driftavdelning i Sverige 2015. I det köpet ingick även Sopra Sterias produkt för att utfärda elektroniska identiteter. Den delen knoppas nu av från den norska driftleverantörens verksamhet. Köpare är Expisoft.

– Att utfärda elektroniska identiteter ligger inte i linje med Telecomputings strategi att vara en av Nordens ledande specialister på molntjänster och it-drift. Därför är det helt naturligt att avyttra den verksamheten till en leverantör som kan förvalta och utveckla tekniken och kunderbjudandet. Där ser vi Expisoft som det naturliga valet, säger Telecomputings vd Urban Berlinde.

Expisoft är ett svenskt mjukvarubolag som länge har jobbat med säkerhetsprodukter, e-id/CA-tjänster, säkra arbetsplatser och säkerhetslösningar till Försvarsmakten.

– Vi är väldigt glada för möjligheten att få köpa Telecomputings e-id/CA-verksamhet, speciellt med tanke på att det faktiskt är personal anställd på Expisoft som i samarbete med Sopra Steria utvecklat och driftat denna tjänst, säger Stefan Gustafsson, vd på Expisoft.

Läs också: Han ska styra IBM:s partnerskuta – här är veckans bossbulletin

OMMH köper Cloudcom

Sms-startupen Cloudcom köps av Malmöbaserade OMMH Scandinavia, som ska använda det nya bolaget i utvecklingen av sin tjänst Best Sms. Det köpta bolaget, Cloudcom har tagit fram en applikation till Google Drive, som på ett enkelt sätt låter företag och organisationer kommunicera med sina kunder.

– Cloudcoms erbjudande kompletterar vårt erbjudande väl. Vi har under många år, via vår tjänst Best Sms, erbjudit sms-lösningar till större företag och skolor i Norden. Med Cloudcom får vi nu tillgång 10 000 nya användare och en genväg ut till en global marknad, säger Ola Andersson, vd på OMMH.

Carl Bergman och Marcus Zethraeus startade Cloudcom för bara ett och halvt år sedan och har sedan dess byggt upp en användarmålgrupp. De har även fått tjänsten godkänd på Google Suite Marketplace.

– Vi har båda fått väldigt bra jobberbjudande som vi hade svårt att säga nej till, vilket innebär att vi måste lägga allt vårt fokus på våra nya utmaningar. Självklart är det lite trist att lämna nu när vi börjar växa på riktigt, men vi är övertygade om att OMMH är rätt företag att ta över stafettpinnen och fortsätta resan vi påbörjat, säger Marcus Zethraeus.

Klassisk Siba-mark blir Netonnet

Netonnet fortsätter bygga om och nyinviga Sibabutiker. Idag invigs två nya Netonnetbutiker i Göteborg, på Backaplan och i Järnbrott. Dessutom finns det sedan tidigare en Netonnetbutik i Hisings Backa. När Siba öppnade på Backaplan var det ett av Sveriges första stormarknadskoncept. I Järnbrott har Siba huserat sedan 2002.

– Lagershoppen i Backaplan ersätter en av koncernens äldsta Siba-butiker, som öppnade i fastigheten för första gången 1974. Sen dess har såväl fastigheten som handelsområdet växt till sig. Vi har en stark och lojal kundbas i området, säger Netonnet Groups vd Susanne Ehnbåge.

Folksam vill ha mer Tieto

Försäkringsbolaget Folksam förlänger sitt avtal med Tieto i tre år. Det nya avtalet innefattar såväl applikationsdrift som en modernisering av företagets nuvarande it-infrastruktur. Infrastrukturen kommer att flyttas från traditionella kapacitetstjänster till molntjänstslösningar, som exempelvis Tieto Compliance Cloud.

– En avgörande faktor för oss var Tietos förmåga att kunna erbjuda ett brett utbud av tjänster som gör det möjligt för oss på Folksam att fortsätta vår digitaliseringsresa med en modern infrastruktur som är baserad på en säker och tillförlitlig grund. Vi känner oss väldigt trygga med att ha valt Tieto som leverantör eftersom de både har en djup förståelse för våra behov samt har lösningar som tillför värde till vår it-drift, säger Gunnar Fröderberg, chef för Folksam IT. 

Järnia tar hjälp av Exsitec

Exzitec ska hjälpa Järniakedjan att införa ett helt nytt affärsstödjande verksamhetssystem. Det nya helhetsverktyget ska kunna stötta Järnias centrala verksamhet och på sikt även butikerna, vilket är cirka 50 stycken från norr till söder.

Det nya systemet kommer att bestå av flera komponenter som ska utgöra en helhetslösning. Visma Business används som centralt system för ekonomi och artikelhantering, Mediusflow används tillsammans med Readsoft Online för fakturahantering och Exsitecs egna webb- och mobilteknik för en varubeställningsportal byggd för butikerna.

− Exsitecs förslag täckte in hela vårt behov och kändes både bäst och enklast, och man vann i skarp konkurrens. Vi får en framtidssäkrad lösning som effektiviserar administrationen och som vi enkelt kan bygga vidare på, säger Matz Gustafsson, vd för Järniakedjan.

− Vi vill skapa en systemplattform som är prisvärd i både uppsättning och underhåll, men samtidigt inte begränsar utan möjliggör en hög grad av automation och flexibilitet för framtiden. Lösningen är uppbyggd av flera bra standardprogramvaror där vi har färdiga integrationer, vilket ger mycket funktion men minimalt med kundunika anpassningar, säger Johan Kallblad, vd på Exsitec.

Ingram laddar med Mophie

Mophie, som tillverkar batteriprodukter för mobila enheter som telefoner och läsplattor, är Ingram Micros senaste tillskott i Norden. En av Mophies mest framgångsrika produkter är Juice Pack Air som är ett batterifodral som dessutom kan laddas helt trådlöst.

− Med Mophies produkter stärker vi upp vårt redan starka sortiment av tillbehör, en kategori som bara fortsätter att växa från år till år, säger Fredrik Westerén, nordisk produktmarknadschef på Ingram Micro.

Digiplex lierar sig med Netnod

Datacenterbyggaren Digiplex har inlett ett samarbete med Netnod, som är den svenska oberoende knutpunkten för internet. Samarbetet innebär att Nenods infrastruktur förlängs in i Digiplex datacenter, så att Digiplex kunder ska kunna minska latency och transitkostnader genom att byta trafik genom peering, direkt över Netnods knutpunkt i Stockholm. Netnods kunder kommer i sin tur att kunna expandera sin applikationsinfrastruktur in i Digiplex datacenter.

− I dagens digitala värld är datacentret ett sammankopplat ekosystem som hanterar affärskritiska transaktioner. Våra datacenterkunder och deras kunder i sin tur, kommer med vårt nya samarbete både att kunna välja från ett stort urval av operatörer samt minska såväl kostnader som latency genom en peer-to-peer lösning direkt till Netnod, säger Gisle M. Eckhoff, vd på Digiplex.

− Det är viktigt att Netnod kan nås där våra kunder finns och det ska vara enkelt att ansluta till våra knutpunkter. När nu Digiplex blir en On Net-anslutning kan deras kunder enkelt få en redundant, säker och stabil anslutning till Netnod, säger Lars Michael Jogbäck, vd för Netnod.