Det var 2015 som Folksams ledning tog beslutet att rusta upp ordentligt bland it-systemen. Det fanns en teknikskuld konstaterade vd:n Jens Henriksson som jämförde Folksam med en bil som såg ut som en snygg Volvo 70 utanpå, men som under huven var en Volvo 740 som drog för mycket bensin, droppade och hade en trasig cylinder.

För att få på plats en modern och ändamålsenlig it-miljö togs beslutet att lägga en miljard om året fram till 2018.

Nästan två år och två miljarder senare har man kommit en rejäl bit på väg. Cio:n Gunnar Fröderberg räknar upp det som gjorts – nytt nätverk, nya datacenter som Tieto håller i, telefonisystemet utbytt, driften av frontenddelen med de digitala kundmötena har lagts i molnet. Den interna samverkansplattformen har också flyttat till molnet – från Lotus Notes till Office 365.

I omgörningen har man också valt att gå på standardprodukter till stora delar, bland annat i valet av pensionssystem.

– Vi har faktiskt gjort generationsbyten och byggt upp teknikstackarna för framtiden. Nu återstår mycket av de översta applikationslagren och det är där de tunga resorna finns, säger han.

Läs också: Folksam går i bräschen för finansbranschen – lägger driften i molnet
 

Men ännu har allt inte kastats ut – fortfarande hänger stordatorerna med, precis som på bankerna.

Gunnar Fröderberg
Gunnar Fröderberg.

– Det är komplext, på pensionssidan har vi långa kontrakt och då är frågan när vi kommer till en brytpunkt där det är ekonomiskt bra att göra sig av med stordatorerna. Jag tror vi är kvar ett bra tag till i den världen – men det är inte där det byggs något, det görs i den nya världen Det är bara en historisk grundplatta där arvet finns.

Snart har Gunnar Fröderberg varit cio i nio år på Folksam.

Hur känns det då att få dra igång ett så här omfattande arbete med ledningens välsignelse?

– Roligt, säger han.

Samtidigt gör han tydligt att han inte ser det som en fjäder i hatten för it-avdelningen specifikt.

– Det här är inte en it-satsning utan handlar verkligen om affären och verksamheten även om it-inslagen är stora. It är en stor del i ett försäkringsbolag.

Läs också: Bankerna är draglok när it-investeringarna växer

Gunnar Fröderberg pekar på att hela förändringen drivs av tvärfunktionella team från alla delar av verksamheten och inte är något som sker från it-avdelningen.

– Det är ute i verksamheten man vet hur ett modernt erbjudande ska se ut. Min roll är att ha en koordinerande roll, att försöka hålla ihop allt som löper parallellt, säger han.

– Att byta it-system är inte målet utan verksamheten är i fokus. Och ett framgångsrecept är när vi kan arbeta så att vi etablerar strukturer för att leverera affärsvärde parallellt med att vi gör en teknisk förflyttning.

I grunden handlar det om att ge självständiga team ansvaret och decentralisera arbetet.

– Det gäller att ge rätt uppdrag till rätt människor och ge teamen ett tydligt uppdrag och möjlighet att förstå sitt uppdrag så de olika teamen inte sparkar undan benen för varandra.

Och det har hänt några gånger under resans gång erkänner han.

– Det är inget att sticka under stol med att vi gasat lite för hårt. Men då får man gå tillbaka och korrigera när vi ser att det knakar lite. Det går inte att stanna bara för det.

2018 är sista året för mångmiljardsatsningen. Hur det ska fortsätta efter det är inte bestämt.

– Vi satte upp ett mål till dess som vi inte riktigt kommer att nå, men det visste vi. Vi spände bågen hårt. Men det här är ju inte ett arbete som tar slut.

Läs också: Bankerna tar täten i AI-racet – nu möts kunderna allt oftare av bottar

Teknikutvecklingen går fort och förändringstrycket är stort konstaterar Gunnar Fröderberg. Men nu har man byggt infrastruktur som gör att man ska kunna hänga med på den resan, det hade inte gått med den läckande motor som man hade tidigare.

Hur ser målet ut? Vill ni bli en tillräckligt bra bil eller vill ni bli försäkringsbolagens Tesla?

– Nja, vi har inte den ambitionsnivån i sig. Vi är ett kundägt bolag som ska se till att leverera det våra kunder behöver. Vi ska inte vara mer hightech än vad vi behöver, men heller inte mindre.

Fast att utvecklingen aldrig stannar av är i alla fall säkert.

– Om någon frågar mig hur långt vi har kommit brukar jag svara "hur långt är ett snöre", säger Gunnar Fröderberg.