Det var när ett tekniskt fel – ännu oklart exakt vad – drabbade Amazon Web Services lagringstjänst S3 under tisdagen som ett digitalt ramaskri utbröt. Stora delar av internet och ett antal applikationer påverkades.
Webbtjänster som Netflix och Reddit fick problem, precis som samarbetsverktyg som Slack, Hipchat och Trello. Nyhetsbyrån AP rapporterade att vissa av deras tjänster inte fungerade och nyhetstjänsten Mashable skrev på Twitter: ”Vi kan inte publicera vår artikel om att AWS ligger nere eftersom AWS ligger nere”.

Det här visar hur företag och organisationer blir mer och mer beroende av ett fåtal molnaktörer, säger de molnexperter som Computer Sweden talar med. Leverantörer som AWS, Microsoft, Google och IBM tar för varje år allt större del av den totala molnmarknaden.

– Ju större Amazon och Microsoft blir, desto mer beroende blir hela samhället av dem, säger Johan Christenson, som är vd på den svenska molnleverantören City Network. I och med att de dominerar så stort så kan det bli en potentiell samhällsfara om något katastrofalt händer hos dem.

– Jag tycker att man som kund måste tänka ett steg längre. Det går inte att förlita sig på en singeltjänst, utan man måste antingen använda flera zoner hos någon av de stora leverantörerna eller arbeta med en multicloud-strategi, det vill säga ha flera molnleverantörer. 

Anders Kingstedt är molnexpert och vd på Mjukvarukraft. Han säger att det finns två aspekter när det sker uppmärksammade incidenter hos molnleverantörer som drabbar flera företag och organisationer.

– Det finns ju dels en trovärdighetsaspekt för hela molnet när det sker sådana här incidenter. De som är på väg att ta steget kanske tar sig en funderare till. Är det här tillräckligt robust?

– Det andra är att det här visar hur viktiga företag som Amazon har blivit – det är ju illa om man till exempel inte kommer åt nyhetssajter för att de har problem med lagringssystemen. Det blir ett samhällsproblem – och graden ökar ju fler som drabbas. Därför är det viktigt att se vad AWS gör för att tackla det här nu.

Flera av de personer Computer Sweden talar med säger att molntjänster har betydligt bättre upptid än inhouse-lösningar, men att ingen tjänst är 100-procentig. Skillnaden är dock att det är så många som drabbas när en incident sker i molnet.

Läs också: Tekniska fel hos Amazons molntjänst ekade över hela internet

– Det här är en otroligt bra lagringstjänst till ett lågt pris, och då blir den ju använd, säger Ove Bristrand, vd på systemintegratören Netintegrate. Tyvärr blir det ju så att många drabbas då om det sker en sådan här incident, och det är ju inte bara webbsidor utan även applikationer. Slack låg ju till exempel nere.

Bristrand tror att den här typen av incidenter innebär att användarna blir mer aktiva och ställer frågor. Vad är det för SLA:er? Vad är det för underleverantörer? Hur snabbt kommer systemen upp igen om något händer?

– Men jag tror inte att det här innebär någon backlash för molnet. En del tycker molnet är farligt och de får väl vatten på sin kvarn. Men man ska komma ihåg att det här är väldigt ovanligt.

Problemen med Amazons lagringstjänst S3 pågick under flera timmar. Vid elvatiden (svensk tid) på tisdagskvällen meddelade företaget tjänsten fungerar normalt igen.