I tisdags drabbades Amazons lagringstjänst S3 av ett tekniskt fel i ett av sina amerikanska datacenter.

Enligt övervakningsplattformen Catchpoint varade störningen i tre timmar och 39 minuter på tisdagen, något som fick effekter på en rad webbplatser och applikationer som stödjer sig på tjänsten.

– S3 är som luften i molnet, om den försvinner är det många webbsidor som inte kan andas, säger Forresters analytiker Dave Bartoletti till IDG News. Men fel och störningar är en del av livet i molnet.

Bartoletti säger att det inte finns några skäl till panik.

– Det här är ingen trend. S3 har varit så stabilt och säkert, det har varit lite kronjuvelen i Amazons moln.

Läs också: Fyra stora drar ifrån i molnet – men här är hoten mot deras framfart

I stället bör tisdagens händelser fungera som en väckarklocka och det finns vissa lärdomar att dra för de som funderar på vilken molnstrategi företaget ska arbeta efter, säger Dave Bartoletti. Framför allt bör kunderna agera efter principen att inte lägga alla ägg i samma korg, utan sprida ut det man lägger i molnet över olika zoner och i olika regioner. Dessutom kan kunderna fundera på att använda olika leverantörer, som Microsoft Azure och Google Cloud Platform, om de vill ha ”ett ultimat skydd”.

Bartoletti säger att det skiljer sig åt mellan olika kunder hur brådskande det är att göra detta, beroende av hur viktigt molnet är för verksamheten. Är kunderna beroende av molnet för att tjäna pengar eller om det är en väsentlig del av produktiviteten så är det bäst att försäkra sig om att tillgängligheten är hög. Om molnet bara används för att backa upp filer som inte används frekvent kanske man kan leva med tillfälliga störningar.