Storytel köper danskt förlag

Den svenska ljudbokstjänsten Storytel fortsätter att glufsa i sig bokförlag. Efter köpet av Norstedts blickar man nu utanför Sverige och köper det danska förlaget Peoples Press för 97 miljoner kronor. Formellt köper man bolaget Artpeople som är under namnändring till Peoples Press. Det är Danmarks fjärde största förlag, som årligen omsätter cirka 100 miljoner danska kronor med ett resultat på cirka 8,1 miljoner danska kronor under 2016. Förvärvet omfattar dock inte musikdelen av verksamheten.

Förvärvet stärker Storytels position på den danska marknaden och kommer även att möjliggöra en ökning av utbudet av ljudböcker i Danmark. Storytel och Mofibo i Danmark kommer flytta in i Peoples Press lokaler i Köpenhamn.

– Peoples Press är hemvist till många talangfulla författare inom såväl skönlitteratur som sakprosa, och jag ser fram emot att fortsätta utveckla förlaget tillsammans med bolagets anställda, säger Storytels vd och grundare Jonas Tellander.

Molnigt Blekingeärende för Tieto

Tieto har ingått ett avtal med Region Blekinge om att införa en molnbaserad tjänst för dokument- och ärendehantering samt diarieföring. Med övergång från egen systemdrift till molnet hoppas Region Blekinge få snabbare, effektivare och mer flexibel informationshantering. Digitaliseringen banar även väg för Region Blekinges integration med landstinget i Blekinge som är planerat för år 2019.

Den nya lösningen, Public 360, ska initialt nyttjas av handläggare och projektledare inom Region Blekinge och kan på sikt även komma att användas av beslutsfattare inom den politiska delen av regionens arbete.

– Med denna lösning kommer vi att kunna förenkla och effektivisera vår verksamhet. Som en relativt liten organisation kommer det göra en stor skillnad för oss att snabbt och enkelt kunna komma åt relevant information utan att det stjäl värdefull tid från våra medarbetare. I slutändan handlar det om att skapa en effektivare ärendehantering och en bättre service för medborgarna, säger Ingrid Ljungqvist, kanslichef på Region Blekinge.

– Vi är väldigt stolta och glada över att förse Region Blekinge med den här lösningen. Det är en strategiskt viktig affär som bekräftar att det inte bara är fullt möjligt för offentliga verksamheter att lagra information i molnet, utan också att det gör hantering väldigt mycket effektivare och enklare. Det här är framtiden, säger Mats Brandt, chef offentlig sektor hos Tieto i Sverige.

Visma trollar fram nytt förvärv

Visma köper Trollweb, ett bolag som främst jobbar med näthandelsplattformen Magento. Uppköpet är tänkt att stärka Visma Retails satsning på e-handelslösningar. Planen är att bygga upp e-handelsfokuserade verksamheter i Stockholm och Oslo, där många av företagets kunder är lokaliserade.

– Vi ser stora förändringar i retailbranschen. Vi rekommenderar inte längre våra kunder att ha en digital strategi, men att ha en strategi i en digital värld. Med detta följer förändringar i värdekedjan för våra kunder och vi önskar att få ett starkare fäste vad gäller näthandel. Trollweb levererar näthandelslösningar till aktörer inom detaljhandeln och b2b, och har ett tätt samarbete med underleverantörer inom näthandeln i Norden, säger Peter Fischer, divisionsdirektör på Visma Retail.

MSC köper mjuka ingenjörer

Konsultbolaget MSC fotsätter att handla bolag. Det senaste köpet är ett sätt att stärka sig i södra delen av Sverige när Malmöbaserade Mjukvaruingenjörerna, MVI, köps upp. Bolaget, som utgörs av sex erfarna mjukvaruutvecklare, kommer enligt MSC, att bli ett bra komplement till dotterbolaget Frontwalker Malmö. Förvärvet kostar initialt MSC 1,5 miljoner kronor, plus en tilläggsköpeskilling under de kommande tolv månaderna som baseras på utvecklingen i den övertagna verksamheten.

– Det är sällan man ser en så bra match mellan två mindre enheter på samma ort där båda blir starkare och vinner på att slå ihop sina verksamheter för att utveckla varandras affärer. Att knyta lokala marknader till en större nationell verksamhet är kärnan i MSC:s tillväxtstrategi. MSC har idag lokal närvaro i åtta städer, med lokalkontor i Sundsvall, Uppsala, Stockholm, Jönköping, Uddevalla, Trollhättan, Göteborg och Malmö, säger vd Lars Save.

Kista nästa för Office IT-Partner

Office IT-Partner utökar sin närvaro i Stockholm med ytterligare ett kontor, som blir kedjans 29:e. Uppstarten av det nya kontoret, som ska ligga i Kista, kommer att ske den 1 juni. Bakom öppnandet står Office IT-Partner i Nyköping, med vd Anders Strömsten i spetsen.

– Potentialen i Stockholm är enorm och vi är övertygade om att vårt vinnande trygghetskoncept, att ständigt arbeta för en nära och långsiktig relation med våra kunder som ska utmynna i bättre lönsamhet för dem, kan bemöta den efterfrågan som finns samt fortsatt ge bättre service för våra befintliga kunder i området. För stöd till våra befintliga och nya kunder söker vi nu omgående både efter it-bolag att förvärva samt personal för anställning, säger Anders Strömsten.

– Stockholm är viktigt för kedjan och ett område vi jobbat hårt med under en tid. Vi har sett en ökad efterfrågan av våra tjänster i Stockholm, och det nya kontoret i Kista kommer att bli ett bra komplement till vårt kontor i Liljeholmen. Eftersom det drivs via vårt kontor i Nyköping får vi dessutom en garant för stabilitet, kvalitet och långsiktighet vilket jag är övertygad om att kunderna kommer märka på ett positivt sätt säger Stefan Nilsson, som är tillförordnad vd på Office IT-Partner.

Elgiganten hittar ny betalkompis

Elgiganten satsar vidare på e-handeln genom att knyta till sig en ny betalningspartner, Adyen. Detta efter att kunderna har önskat smidigare och mer flexibla betalningslösningar. Med start idag kan kunderna exempelvis välja Klarnas faktureringstjänst och i framtiden även betala via Swish.

– Med vår nya betalningspartner har vi större möjlighet att fortsätta utvecklas och erbjuda en smidigare e-handel och betallösningar som våra kunder efterfrågar, både idag och i framtiden. Det är en väldigt viktig faktor för kundernas totalupplevelse av oss och vår e-handel, säger kedjans vd Niclas Eriksson.

– Vi ser en stark digital trend i försäljningen, men också ett nära samband mellan försäljningen på nätet och i våra varuhus, där en stark e-handel leder till en ökad försäljning även i varuhusen. Med den utvecklingen i ryggen känns vår flerkanalslösning som en stor konkurrensfördel när kunderna ska handla sin hemelektronik.

HiQ målar upp det framtida Götet

Konsultbolaget HiQ ska hjälpa Göteborgs Stad med en ny webbplats, som går under namnet Stadsutveckling Göteborg. Bakgrunden är att Göteborg beräknas växa med nära en tredjedel till år 2035 och göra plats för 150 000 nya göteborgare. 80 000 nya bostäder ska byggas och lika många arbetsplatser ska tillkomma. För att tydligt beskriva och förklara de förändringar som väntar har webbplatsen tagits fram, där man ska kunna följa Göteborgs resa mot framtiden.

– Vi har haft ett helhetsansvar för teknik och design och utvecklat en lättarbetad redaktionell plattform för stadens alla redaktörer att jobba med. Målgruppen är alla oss medborgare och självklart funkar sidan på alla digitala plattformar, säger Jerker Lindstén, vd på HiQ Göteborg.

14 miljoner rinner in över Prevas

Konsultbolaget Prevas ska leverera en ny processlösning till Carlsbergs anläggning i Ramlösa. Det handlar om ett totalåtagande som omfattar byggnation, processteknik, automation och montage med syftet att öka produktivitet, kapacitet och kvalitet. Planen är att allt ska driftsättas under våren 2017. Affären beräknas vara värd cirka 14 miljoner kronor för Prevas.

– Prevas har mångårig erfarenhet och djup kompetens inom process och automation och kan erbjuda kompletta nyckelfärdiga lösningar. I våra uppdrag väljer vi den lösning som passar kundens behov bäst. Vi är mycket stolta över att Carlsberg fortsätter att ta vår hjälp i sin utvecklingsresa, säger Henric Persson, säljansvarig på Prevas i Malmö.

En digital skål för Knowit

Systembolaget har tecknat ett ramavtal med Knowit som prioriterad leverantör inom områdena Verksamhet och Digital utveckling. Det nya ramavtalet innefattar uppdrags- och konsulttjänster och sträcker sig över två år med möjlighet till förlängning på ytterligare ett år.

– Systembolaget bedriver en verksamhet som är utmanande och viktig ur flera aspekter. Vi är glada och stolta över att få möjlighet att med våra idéer och vårt kunnande inom verksamhetsutveckling och digital transformation hjälpa Systembolaget att uppfylla sitt samhällsuppdrag, säger Mats Ohlsson, affärsutvecklingsansvarig på Knowit.

Inrego gläds åt skolmätningar

Skolverket har efter en upphandling valt Inrego som leverantör av it-utrustning och support i samband med att skolstudierna Pisa och Timss ska genomförs under våren 2017. Det är i mars och maj som de internationella studierna ska genomföras. Timss, för att undersöka elevers kunskaper i matematik och naturvetenskap i årskurs 4 och 8, samt Pisa, som prövar kunskaper i matematik, naturvetenskap och läsförmåga bland 15-åringar. Elever på totalt 70 skolor i landet kommer att delta i studierna och avlägga datorbaserade prov via usb-minnen.

Eftersom hälften av skolorna saknar den it-utrustning som krävs gick Skolverket ut med en upphandling av hyrdatorer och supporttjänster för att kunna genomföra proven. Valet föll då på Inrego, som även tog hem en liknande upphandling från Skolverket 2016.

Enligt det nya avtalet ska Inrego leverera och installera datorer på cirka 30 skolor runtom i landet inför studierna. Det handlar om 80-100 datorer per provperiod och Inrego ansvarar även för teknisk support under proven.