Två av marknadens största namn inom artificiell intelligens har slagit sina påsar ihop. IBM och Salesforce meddelande i går att de ska ta information från Watson in i Saleforce produkter genom en rad integreringar, skriver IDG News.

Kunder hos de båda företagen kommer framöver att få tillgång till analyser från Watson direkt i Salesforce plattform Intelligent Customer Success. Kundrelationsdata från Salesforce ai, Einstein, kombineras med Watsons lager av ostrukturerade data om allt från väder till hälsovård, handel och finanstjänster.

I ett uttalande skriver IBM:s styrelseordförande och vd Ginni Rometty att inom de närmsta åren kommer alla stora beslut, vare sig det är personliga beslut eller affärsbeslut, att baseras på artificiell intelligens eller andra kognitiva system.

Inom de närmsta åren kommer alla stora beslut att baseras på ai eller andra kognitiva system

Båda företagen har på vardera kanten fokuserat mycket på maskininlärning de senaste åren, men med olika ingång. IBM har sin grund och styrka i lokalt lagrade data, medan Salesforce har riktat in sig mer på molnet. Nu är tanken att de ska förena sina lösningar.

Läs också: ”IBM är på väg att missa chansen med Watson – strategin är för omodern”

Genom att koppla ihop IBM:s Watson och Salesforce Einstein kommer företag alltså att kunna förena öppen information med analyser av data de själva kontrollerar. Insikterna därifrån kan sedan tas in i Salesforce verktyg för att ytterligare skräddarsy rekommendationer på individnivå. Enligt en pressrelease kan ett användningsområde vara marknadsföring: insamlade data om lokala shoppingmönster kan kombineras med mer precisa kunduppgifter för att skicka riktad e-post till potentiella kunder.

IBM-kunder kommer att koppla ihop både lokalt lagrade data och molnlagrad information med Salesforce tjänster. Detta via den så kallade Application Integration Suite. Vilket kan vara en bra grej för företag som inte vill flytta sina data men ändå vill använda deras lösningar.

Läs också: Att prata med datorn kommer att förändra mer än vi tror – bottar överallt på MWC

Utöver detta bygger också IBM olika konsulttjänster inom ramarna för dotterbolaget Bluewolfs verksamhet, för att hjälpa kunder att komma igång med de nya funktionerna.

Salesforce integrationslösningar ska vara på plats slutet av mars. Prislappen har inte avslöjats, men väntas bli offentlig i samband med att allting är på plats.