Flera av de stora it-leverantörerna storsatsar på det som brukar kallas det smarta hemmet. Företag som Google och Amazon vill in i ditt vardagsrum och ”hjälpa till” med sina AI-assistenter.

Frågan är hur stort intresset bland konsumenterna verkligen är. En ny rapport från analysföretaget Gartner är ingen rolig läsning för leverantörerna.

Den visar dels att det smarta rummet riskerar att bli lite väl smart, i meningen att konsumenterna blir osäkra på vad dessa faktiskt lyssnar på och hur de data som genereras används. Dels är det oklart vilket behov som verkligen finns av de här tjänsterna.

Nästan två tredjedelar av konsumenterna är oroliga över att IoT-enheter lyssnar på deras konversationer i hemmet, enligt undersökningen skriver IDG News. De här resultaten kommer inte som en överraskning då det har varit fall i USA om att tv-programledare oavsiktligt aktiverat Amazons AI-assistent Echo hemma hos tv-tittarna och att information från digitala assistenter använts som bevis i rättegångar.

Enligt Gartners rapport anser inte majoriteten av konsumenterna att de behöver vad det smarta hemmet erbjuder. Internet of things på konsumentsidan är fortfarande i ett tidigt skede, sammanfattar Gartner i denna undersökning som är gjord bland 10 000 personer i Nordamerika, Europa och Australien.

Läs också: Därför vill varenda it-jätte haka på AI-trenden just nu

Att koppla samman prylar med varandra och med internet kan göra livet lättare och hemmet mer effektivt. Till exempel kan smarta termostater lära sig familjers livsmönster och göra det varmare eller kallare vid behov. Om flera prylar kan fungera tillsammans kan de bygga upp komplexa typer av åtgärder som till exempel att tona ner ljuset, dra för persiennerna och pausa diskmaskinen när tv:n sätts på – åtminstone i teorin.

– Men för att det här ska bli framgångsrikt så måste människor vilja ha de här smarta hemmen och vara villiga att betala för dem, antagligen i abonnemangsform, säger Gartners analytiker Amanda Sabia till IDG News.

Och somliga av de resultat som går att utläsa i Gartners rapport skvallrar om att detta inte är så självklart. Tre fjärdedelar av respondenterna säger att de lika gärna sköter lamporna eller termostaterna med sina egna händer som de låter IoT göra det, och bara en fjärdedel tilltalas av tanken på att olika enheter förutser vad de har för behov och gör förändringar automatiskt.

Den mest spridda produkten för smarta hemmet i dag är säkerhetsalarm som upptäcker misstänkt aktivitet och rapporterar det till ett säkerhetsföretag, enligt undersökningen. Ungefär 18 procent av personerna i undersökningen använder sådana.

Läs också: Video: Är du redo att släppa in Googles digitala assistent i hemmet? Så här funkar Google Home.

Ungefär 9 procent använder IoT-produkter för automatisering i hemmet eller energihantering, som system för att hantera ljus, värme och olika apparater. Det ska dock påpekas att de här siffrorna ligger högre i USA, där många av de här lösningarna utvecklats.

– Om IoT i hemmet ska överleva tillräckligt länge för att konsumenterna verkligen ska hoppa på det här så måste leverantörerna av enheter och appar få dem att betala en abonnemangsavgift. Det är det enda logiska sättet för leverantörerna att kunna tjäna pengar på det här, säger Amanda Sabia. Branschen kommer inte överleva bara på priset som människor är beredda att betala för prylarna.

Säkerhetssystem i hemmet har visat att det går, men för flera andra typer av produkter lär det bli svårare. Till exempel har 58 procent av de hem i Storbritannien som har någon form av hemautomatisering denna tjänst gratis i dag, enligt Gartner. Hur intresserade är de att börja betala?