Greta.io är ett bolag med sex anställda som vanligtvis huserar på Knackeriet i Gamla Stan i Stockholm. Den här veckan är det dock San Francisco som gäller, då bolaget bjudits in av sin partner Google som ett av de heta startupbolag som använder Google Cloud.

– Vi är faktiskt det enda europeiska bolaget av de nio som sitter här i startupzonen, säger Donna Hanafi, som är bolagets marknads- och tillväxtchef.

Greta.io:s mjukvara är utvecklad för att hjälpa företag att distribuera innehåll på ett så effektivt sätt som möjligt. Särskilt intressant är det för bolag med många besökare att använda tekniken eftersom den gör användarupplevelsen bättre. Den teknik bolaget har utvecklat är särskilt lämpad för att distribuera tyngre filer som video, ljud och bilder.

– Det handlar om hur man skickar varje bit data så effektivt som möjligt. Vi hjälper företag att analysera och distribuera data. Ett exempel är kunder som jobbar mycket med video, då handlar det till exempel om att motverka buffring, säger bolagets vd Anna Ottosson, som tillsammans med Dennis Mårtensson och Victor Ginsburg Müller utgör grundartrion.

Läs också: Google visar vägen - investerar 30 miljarder dollar i molnet

Bolaget grundades 2015 och har sedan dess varit partner med Google Cloud, och har hela tiden jobbat nära it-jätten.

– Vi jobbar med WebRTC, en webbstandard som Google satsat på. Vi har haft väldigt goda relationer med Google sedan starten. Google är väldigt fokuserade på hur man kan hjälpa företag att förbättra sin performance, vilket är en vision vi delar, säger Anna Ottosson.

Bland de mest givna kunderna finns exempelvis mediebolag eller e-handelsbolag, men den potentiella marknaden är betydligt större än så.

– Det är egentligen alla typer av produkter där det är viktigt att slutanvändaren får en bra upplevelse. Det handlar hela tiden om att ha bra laddtider. Varje liten millisekund vi kan tjäna in gör stor skillnad, säger Anna Ottosson och hänvisar till första dagens keynote då Ebays produktchef pratade om hur deras produkt blivit snabbare efter att man flyttat tjänster till Google Cloud Platform.

– Som RJ Pitman från Ebay sade så har den yngre generationen ännu högre krav på att produkter ska vara snabba och ge en bra upplevelse, så det blir bara viktigare och viktigare.

Vad innebär det för er som ett litet svenskt bolag att vara här?
– För oss handlar närvaron på Next om att nå personer som är intresserade av infrastruktur och performance. Många av Google Clouds stora kunder är här och många av dem är väldigt nyfikna på nya lösningar som kan hjälpa dem att förbättra upplevelsen för deras slutanvändare, säger Donna Hanafi..

Vad blir ert budskap när ni ska prata på scen?
– Anna kommer bland annat att prata om varför internet som det är byggt idag inte är skalbart och varför det behövs nya och smartare sätt att leverera data.

Kommer det leda till några konkreta affärer?
– Det har varit otroligt intensiva dagar med många möten, fokus just nu är att prata med relevanta individer och bolag som tar bolaget framåt.

Läs också: Google språkbombar i molnet

Bland de stora dominerande aktörerna när det gäller att snabba upp internettrafik hittar man till exempel Akamai. Men för Greta.io är de inte direkta konkurrenter då de löser olika problem.

– Våra kunder får gärna vara kunder till Akamai också. Sedan lägger man till Greta och så analyserar vi innehållet och optimerar det, säger Anna Ottosson.

Var namnet Greta kommer ifrån kan man så klart undra. Ett oväntat vanligt förekommande fenomen är att likt till exempel Dustin döpa sitt bolag efter en hund. Så var det inte i Gretas fall, men med facit i hand hade det i alla fall kunnat vara djurrelaterat. Namnet hämtades från en av medgrundarnas pappas farmor, och ska symbolisera att komplex teknik görs tillgängligt. Men när allt väl var på plats visade det sig att även marknadschef Donna Hanafis katt hette så. Och kärt namn visade sig ha många barn. En tredje Greta i närheten av bolaget är dotter till en av investerarna.