Som vi skrivit tidigare har ryktena om att Expert ska ta över Media Markts svenska butiker tagit fart rejält igen. Men storaffären i kedjevärlden lyser än så länge med sin frånvaro. Men ryktena var nog inte helt tagna ur luften den här gången.

Enligt Computer Swedens uppgifter var en affär nära förestående, där ambitionen var att 13 av Media Markts svenska butiker skulle byggas om till varumärket Power. Vad som skulle hänt med resten av butikerna är oklart. Men med tanke på vilka som är Experts och Powers huvudägare, norska Awilhelmsen och Dolphin Invest, med XXL-grundaren Øivind Tidemandsen i spetsen, känns inte tanken helt främmande att planen för resterande butiker var sportjätten XXL eller liknande.

Men trots långt gångna förhandlingar blev det alltså ingen affär. I alla fall inte nu. Exakt vad det var som gjorde att parterna inte kom överens framgår inte. Det kan ha handlat om priset, men en troligare förklaring är nog de interna stridigheter som just nu pågår i den tyska koncern som äger Media Markt.

Läs också: Media Markt ger upp Sverige? Expert på väg ta över butikerna

Planen var som vi skrivit tidigare att koncernen skulle styckas upp, så att Media-Saturn och Metro blir två separata börsbolag, och i den vevan skulle även den svenska storaffären genomföras.

Media-Saturns grundare Erich Kellerhals har dock inte varit lika övertygad av tanken på att stycka koncernen i två delar. Och enligt nyhetsbyrån Reuters har han nu vidtagit rättsliga åtgärder mot Metros beslut att knoppa av grossist- och stormarknadsverksamheten.

Erich Kellerhals äger 22 procent av Media-Saturn, och det här är inte första gången han är i konflikt med Metro. Enligt Reuters källor ska de rättsliga åtgärderna främst vara ett sätt att se till att en delning av bolaget skjuts på framtiden. Ingen av parterna ska dock ha velat kommentera Reuters påstående.

Och ”inga kommentarer” är det gott om i sammanhanget. Kommentarer går visserligen att få, men av förklarliga skäl är dessa tämligen befriade från konkret innehåll. Från Media-Saturns håll hänvisar man till samma kommentar som tidigare, det vill säga:

– Sedan vi äntrade den svenska marknaden 2006 har det alltid uppstått rykten om framtiden för Media Markt Sverige. Under de senaste åren har ekonomin förbättrats väsentligt. Därför vore det överraskande om ryktena skulle sluta uppstå. Hursomhelst så kommenterar vi varken rykten eller spekulationer.

Hos Expert är man mer inne på att prata om den stundande lanseringen av Power.se, som rycker allt närmare.

Men till skillnad från den tyska koncernen svarar i alla fall Experts koncernchef Ronny Blomseth i telefon istället för att skicka robotiserade mejlsvar. Men han är tämligen fåordig, och även han står fast vid sitt tidigare besked.

– Jag har egentligen ingen annan information på det temat än det jag sade då, säger han.

Men ni har väl pratat med varandra i alla fall?
– Vi pratar med de flesta av våra kollegor när vi träffar dem. Vi pratar med Elkjøp och Komplett också.