Ikeas affärsmodell har varit en succé under alla år. I dag är företaget på väg att nå smått obegripliga 35 miljarder euro i omsättning, nästan 335 miljarder kronor.

Men det är en affärsmodell som inte kan vara statisk när digitaliseringen stöper om alla delar av samhället. För några år sedan började Ikea titta nyfiket på vad det skulle betyda.

– Nu har vi bestämt oss och ser möjligheterna, säger Lasse Gunnarsson, ansvarig för utveckling och förvaltning av affärslösningar på Ikea som i veckan talade på Sourcingdagarna i Stockholm.

Själv beskriver han sin roll som cio för Ikeas produktutveckling och logistikkedja.

Läs också: Ikea tar säkerhetsvägen till big data

Ikeas resa går mot att både väva in teknik i produkterna och att utnyttja internet of things för att samla in data som kan användas i den fortsatta utvecklingen. Samtidigt är Lasse Gunnarsson tydlig med att det inte handlar om att lämna företagets grundvision.

– Vi sysslar inte med teknik utan med möbler – och inte ens bara med möbler, utan med det vi kallar ”needs and dreams”. Vår vision är att skapa ett bättre vardagsliv för människor, och då ska digitaliseringen användas för just det.

– Det gäller att titta på vad vi har och fundera på var i det digitaliseringen finns.

Som exempel tar han de trådlösa laddningsstationer som Ikea säljer både lösa och integrerade i möbler.

– Det är ju ingen ny teknik – trådlös laddning har ju funnits sedan länge till eltandborstar och möblerna är ju fortfarande möbler. Det vi gjort är att göra något av det vi har. Och då skriver alla om hur innovativa vi är.

Men för att Ikea ska kunna komma vidare krävs att standardplattformarna också stöder affärsprocesserna och det fungerar dåligt i dag enligt Lasse Gunnarsson.

Vi har relativt höga affärskrav och vårt baskrav är att allt ska fungera. Men idag når inte leverantörerna upp till det. Istället erbjuder de en massa annat

– Jag är extremt besviken på branschen. Vi har relativt höga affärskrav och vårt baskrav är att allt ska fungera. Men idag når inte leverantörerna upp till det. Istället erbjuder de en massa annat i sina plattformar och talar om den stora potentialen medan vi pratar om problemen. Så ser 90 procent av min dialog med leverantörerna ut.

De leverantörer som Ikea arbetar med i dag i ambitionen att bygga standardplattformar är framför allt Oracle, JDA, PTC och Microsoft.

– I allt fler nya projekt tittar vi mer på ”best of breed”, men även där har vi svårt att hitta en bra matchning. Så ser det ut med breda penseldrag, och visst finns det enskilda lösningar som funkar bra, men helheten håller inte, säger Lasse Gunnarsson.

Efter att Ikea nu arbetat i snart fem år för att få på plats standardplattformar som fungerar börjar han ge upp.

– Frågan är om inte standardplattformar är ett föråldrat koncept. Att vi måste gå mer mot det specifika och se till att vara bättre integrerade. Leverantörerna måste våga specialisera sig och nischa sig mot olika segment för att vara relevanta så att de kommer närmare de verkliga behoven.

Ännu har Ikea inte fattat något beslut om att ändra riktning när det gäller standardsystem eller inte.

– Men vi ser över vår strategi just nu.

Ikea funderar också på hur man ska kunna använda data för att förädla sina erbjudanden framöver. Snart lanseras en lampa med medföljande fjärrkontroll för dimmer. Som en lös knapp som du kan ta med dig och använda till lampan var du än sitter i rummet.

– Vi har inte kopplat på det, men det öppnar för att vi kan samla in data i molnet. Genom att injicera data kan vi göra våra produkter ännu bättre. Framöver är jag övertygad om att data blir en integrerad del av vår affärsmodell, en dimension till.

Hur ser då det framtida Ikea ut? Lasse Gunnarssons exempel på företag som gjort succé i en digitaliserad värld är desamma som de flesta andras – ett Uber utan bilar, ett Airbnb utan fastigheter.

– Kommer vi att se ett Ikea utan möbler? säger han retoriskt.

Även om det låter märkligt kan man inte veta, det är hans poäng.

Läs också: Ikea bygger helt ny e-handel – ska fördubbla sin omsättning

Under den framtid vi kan överblicka kommer dock varuhusen att vara kvar som en sammanhållande infrastruktur. Det kommer rentav att bli fler under de närmaste åren – från dagens 392 till 500.

Däremot kommer man att behöva fila på det som varit grundkonceptet – ”ta en lördagsutflykt med familjen till Ikea, gå runt och titta på möbler, äta köttbullar, gå till lagret och hämta platta paket och släpa hem, svettas en stund hemma över paketen, sedan bli klar och nöjd”.

– Vi har varit sena med e-handel, men nu kommer det, och där blir ju varuhusen en del av distributionsnätet tillsammans med utlämningsställen, säger han.

I grunden är Lasse Gunnarsson övertygad om att digitaliseringen gör Ikea till ett bättre företag.

– Med alla data får vi marknadskunskapen snabbare. Tekniken kommer att tillåta mer flexibilitet i utbudet, vi kommer inte att behöva lagra på samma sätt och det gör att vi kan hålla ett större sortiment. Det kommer att hända jättemycket kul grejer – utan att vi tappar vår grundfilosofi, säger han.