Att vara chef handlar om så mycket mer än att samla ihop ett perfekt team, hjälpa andra att lyckas och att lösa tekniska problem. Det handlar i första hand om att få allt du gör att ske i samklang med verksamheten. Men det finns många sätt där det kan utvecklas åt det dåliga hållet.

Vår systersajt Network Worlds kolumnist Bob Lewis som arbetar i ledningen på ett globalt it-konsultföretag listar tio sätt att bli en fruktansvärd chef inom it. Följ bara hans välsnitslade bana.

Steg 1: Njut av den makt du fått

Livet är för kort för att låta bli. I dina tidigare roller har du behövt böna och be om pengar, till och med för sådana småsaker som att bjuda ditt team på pizza. Nu har du en budget. Nu kan du köpa pizza åt personalen utan att be om tillstånd.
Men det är inte det du vill använda din makt till. I stället kan du använda den när en projektledare ber att få köpa pizza till sitt team. Då sätter du ner foten och begär att få en tydlig motivering till varför det ska läggas pengar på det.

Steg 2: Passa på att coacha

Det där med att motivera utgiften för pizza – nöj dig inte bara med att begära det. Det skulle vara allt för despotiskt. Nej, se till att utnyttja tillfället till att coacha! Kalla in projektledaren till dig och stäng dörren. Sedan börjar du tyst och tålmodigt förklara varför det är viktigt att rättfärdiga alla utgifter även för något så till synes harmlöst som pizzalunch åt en hårt arbetande arbetsgrupp. Varför det är så viktigt? Där finns flera möjligheter som du kan peka på.

Här är tre:

Attityden – om du köper för många pizzor till för många team så skapar det en känsla av att det är en rättighet. Efter ett par gånger så ses inte längre pizza som en belöning eller ett uttryck för uppskattning utan bara som en förväntad gest när alla gör sitt jobb.

Skenande kostnad – även små utgifter blir stora när de läggs ihop. Summan av alla pizzor kan bli så hög att den överstiger kostnaden för alla Microsoft Office-licenser. Vill verkligen din projektledare vara orsaken till att en stackars anställd inte kommer att kunna ordbehandla?

Värdet för aktieägarna – här har du din största möjlighet att coacha. I din bransch är aktiepriset uttryckt som ett flertal av företagets intäkter. Säg att relationen mellan pris och intäkter är 12:1 så betyder det att varje utgift måste multipliceras tolv gånger för att beräkna hur mycket den påverkar priset på en aktie.

Som anställda har vi alla inte bara ett ansvar utan det är ett moraliskt imperativ att vi maximerar värdet åt aktieägarna. Och då är frågan om pizzan verkligen är lika viktig som vår etiska integritet.

Det som nämts ovan är bara förslag på coachnigsmöjligheter. Begränsa dig inte till dem – improvisera på vägen. Tänk på att det var just din vilja att ta initiativ som satt dig i chefsstolen.

Steg 3: Ställ alla till svars

En kritisk faktor för att skapa en effektiv organisation är att alla vet vad de ansvarar för.

Det betyder att om något går fel så vet man vem som ska ställas till svars. Du vill självklart inte att din organisation misslyckas. Du behöver personer som lyckas. Om någon misslyckas så dra dem åt sidan och läs lusen av dem. I det långa loppet gör du dem en tjänst genom att lära dem vad som blir konsekvensen när mam misslyckas.

Steg 4: Läs regelbundet om artikeln som säger att chefer inom it ska vara affärsfolk inte it-folk

Egentligen är det samma artikel som poppar upp i it-tidningar om och om igen och har gjort det de senaste 25 åren, fast med lite olika text och olika namn under. Du behöver bara läsa en av dem. Eller du behöver bara läsa rubriken. Och suga upp budskapet.

För det är viktig. Precis som finanscheferna och deras ledningsgrupper ska vara affärsfolk och inte finansfolk, precis som marknadscheferna och deras ledningsgrupper ska vara affärsfolk och inte marknadsfolk – ja, på samma sätt ska du också vara en affärsperson och inte en teknikperson.

När du väl har tagit dig över den stora klyftan så behöver du inte besvära dig med att staka ut den tekniska inriktningen för dina arbetsgrupper. För du är en affärsperson och inte en teknikperson.

Du behöver heller inte uthärda en detaljerad diskusson om vad saker borde kosta och hur mycket tid de tar beroende på vad som går rätt eller fel med verklig teknik. Den komplexiteten är när allt kommer omkring något för teknikmänniskor och inte något för affärsmänniskor.

Steg 5: Skaffa nya vänner

En fras du bör memorera och stoppa in ofta i samtal med dina tidigare kolleger är denna: "Jag är inte här för att skaffa vänner".

Men eftersom livet blir tomt utan vänner så skaffa nya men välj noggrant. Se till att utvärdera och granska lika noga som när du en gång valde ut verksamhetskritisk teknik. Eller förresten, eftersom du nu är en affärsperson, så gå igenom det lika noggrant som du kräver att de som rapporterar tlll dig gör.

Hursomhelst, de vänner du vill ha ska ha bra kontakter, vara politiskt säkra, inte alltför talangfulla och villiga att introducera dig till andra.
Introducera till vilka? Jo, till folk som inte bryr sig om ifall du är deras vän men vill veta hur bra du är på att fjäska för rätt personer, i rätt tid och på rätt plats.

Steg 6: Var beslutsam

Nästa gång ett viktigt beslut kommer din väg – bara slå till och fatta det. Och när du fattat det låt inte någon av dem som rapporterar till dig att i efterhand kritisera den inriktning du bestämt.

Varför inte? Läs om steg ett och fyra.

Fast innan du fattar beslutet vill du snabbt prata igenom det med dina nya vänner och involvera ett par av dem i det.

Det här är viktigt för att när du misslyckas och inser att det där snacket om agilt och att misslyckas snabbt bara är något som företagsledningen säger när de stöttar en dålig idé. Det är inte något som gäller för dem ett par pinnhål ner. Så när du misslyckas, oavsett om det går snabbt eller inte, behöver du ha en syndabock i beredskap.

Steg 7: Din personal

De brukade vara dina jämbördiga. De brukade vara dina vänner. Du brukade äta pizza med dem. Dricka en öl någon gång med dem och klaga på dåligt ledarskap tillsammans med dem.

Nu är du deras chef. De är dina underlydande – och här är det under som är avgörande. Om någon är underordnad så är den personen per definition nedanför dig.

Det här är inte något du behöver göra dig bred över eller vara öppet arrogant om. Fast du måste nu klargöra för alla i den positionen hur era positioner ser ut i förhållande till varandra.

Men gör det på ett snällt sätt ­– det är okej att kalla dem sådant som "dina trupper" eller "kanonmat" men bara till dina nya vänner.

Till din personal som rapporterar till dig summerar begreppet underlydande dina förväntningar på ett rätt vänligt sätt utan att vara förolämpnade. Eller inte allt för förolämpande i alla fall.

Steg 8: Kom ihåg att chefskap är väldigt likt föräldraskap

Barn behöver sina föräldrar. Personer som håller ett öga på dem och ser till att de inte sticker iväg åt fel håll, inte får fel vänner, inte böjer sig för grupptryck eller på andra sätt begår alla de misstag som deras föräldrar gjorde och lärde sig av.

Dina underlydande är likadana. Om du håller ett öga på dem för att se till att de inte gör några misstag så kommer de att begå färre misstag. Det betyder i sin tur att du inte behöver förklara för din chef att någon av dina underlydande klantat sig.

Samtidigt gör det att de blir beroende av att du tar alla beslut som innebär någon form av risk. Precis som ett barn blir de mindre böjda att fullfölja sina egna idéer.

Och det finns en extrabonus. Många av dem är själva föräldrar utanför arbetsplatsen och eftersom du, som chef, blivit expert på det så kan du dela med dig av din stora visdom. Förmodligen tackar de dig inte men så brukar inte heller barn tacka sina föräldrar.

Läs också: Så skapar en mix av personligheter de bästa teamen

Steg 9: Värdesätt det din personal bidrar med

Värdesätt dem så mycket att de aldrig ger sig av för andra möjligheter. Eftersom du vet att Marcia ser till att bokföringen går ihop varje månad så kan du inte flytta henne utan att riskera att finanschefen blir tokig.

För att se till att hon håller sig kvar se till att lite fint göra tydligt på olika håll att hon är väldigt bra på det hon gör men inte särskilt mångsidig. Att hon är en specialist som har hittat sin nisch. Självuppfyllande profetior kan verkligen vara din vän.

Steg 10: Led från fronten

Ledare är personer som andra följer så se till att leda från fronten. Om ditt team gör något fantastiskt bra som fångar företagsledningens intresse – se till att de tar fram en Power Point-verson och ger dig information om innehållet så att du är beredd att presentera vad de åstadkommit.

Det är trots allt du som byggt ett team som lyckats med vad det nu är, och du är den som hade varit ansvarig om de inte lyckats. Det är alltså helt rimligt att det är dig som ledningen ska förknippa med framgången.

Till sist:

Här kommer det bästa: Om du styr dina trupper på det här sättet kan du vara säker på att åtminstone några av de personer som är överbetalda bestämmer sig för att ge sig av. Det betyder att du kommer att klara året under budget. Och vad innebär det? Befordran till nästa chefsnivå!