(CS/San Francisco) Att Google har gjort sin hemläxa och nu är redo för att ta upp kampen om de stora molnkunderna på allvar var den bild som bolaget ville basunera ut på sin stora molnkonferens Google Next i San Francisco. Och att it-jätten meddelar att 30 miljarder ska investeras i molninfrastrukturen är ju ett tydligt bevis på att bolaget menar allvar.

Men minst lika viktigt är nog det ökade fokus som molnet kommer att få för Google framöver. När vi sitter ner en stund med Googlepionjären Urs Hölzle, som är högsta chef för den tekniska infrastrukturen, är det tydligt att han anser att bolaget nu har nått rätt nivå för att lägga i nästa växel. Och att satsningen på molnet ligger honom varmt om hjärtat är inte särskilt svårt att se.

Läs också: Amazon Web Services jagar nya svenska teknikbolag

Som anställd nummer åtta på Google har han ett bra perspektiv på bolagets utveckling, och hans roll har varit viktig på flera sätt än som infrastrukturchef. Det ska till exempel ha varit Urs Hölzle som under en gemensam hundpromenad övertalade den nya molnchefen, VMware-grundaren Diane Green, att ta klivet över till Google, där hon nu spelar en nyckelroll.

Hans huvudtema under konferensen är att presentera databastjänsten Cloud Spanner, som nu är redo at lanseras brett. Det är en produkt som Google började arbeta med 2007, och det är ett tema som Urs Hölzle gärna lyfter fram, att bolaget har skyndat långsamt och att den infrastruktur man nu har på plats har skapats av utvecklingen på marknaden.

I en kombination av ödmjukhet och självsäkerhet konstaterar han att Google alltid haft ganska stort försprång mot sina rivaler på datacentersidan. Inte minst eftersom man var tidigt ute och investerade i såväl sina egna datacentra som kablar mellan kontinenterna, investeringar som han anser ger en större flexibilitet och ett mer ekonomiskt sätt att jobba.

– Vi har varit större än våra konkurrenter på datacenter en lång tid. Det är en fördel vi har. AWS och Microsoft investerade i sin första kabel förra året. Vi gjorde det redan 2006. Och det gjorde vi inte för att vi var smartare utan för att vi hade mycket trafik, säger han.

Att trafiken ökade berodde dels på att bilderna på webben blev större och fler, men givetvis utökades Googles kapacitetsbehov även av att Youtube hade grundats i ungefär samma veva.

– Det är kostnadseffektivare att investera. Vi såg att vi behövde kapaciteten då för att det saknades på marknaden, säger han och anger följande fördelar det ger att Google har investerat i egna kablar som löper under världshaven.

– Det är mer ekonomiskt. Och det gör att vi kan läga till mer bandbredd om det skulle behövas. Går du ut på marknaden idag och vill köpa 200 gigabyte till exempevis Sydamerika så går inte det.

Läs också: Oracle lovar massiv molntillväxt – riktar udden mot Amazon

Han har visserligen inget emot att framhäva Googles styrkor gentemot molnrivalerna AWS och Microsoft, men det är tydligt att han snarare anser att de spelar i samma lag när det gäller missionerandet av molnets fördelar.

Det är i alla fall så han svarar på frågan om hur Google ser på AWS haveri i början av mars, och om det är något som är en möjlighet att locka över missnöjda kunder.

– Vårt mål är inte att ta över Amazonkunder. 95-97 procent av företagen är inte på något moln överhuvudtaget i dag. Det påminner lite om hur det var med Android mot IOS för tio år sedan. För att lyckas behöver vi inte ta av varandra. De kunder vi går efter är de som inte är i molnet alls. Vi har säkert några som flyttar från ett annat moln för att de är missnöjda, men vårt mål är som sagt inte att locka över Amazons kunder, säger Urs Hölzle.