Amazon Web Services tidigare Nordenchef Darren Mowry ansvarar numera för startup & venture capital i regionen Europa, Mellanöstern och Afrika.

Men trots sitt utökade geografiska område har han valt att stanna kvar i Sverige, inte minst eftersom det är en så pass viktig och stark marknad sett ur ett startup-perspektiv. När han själv ska motivera varför säger han att Sverige är en unik marknad som sticker ut på ett positivt sätt.

– Det finns något som är annorlunda här, man får fram så många bolag, säger han och försöker ge sig på en förklaring.

– Just nu är det lite av en perfect storm. Det må vara ett litet land sett till befolkning, men det är verkligen stort sett till innovation. Och historiskt sett är det ett exportland, så man är vana att bygga här och sälja någon annanstans. Det är ett bra land att testa i. Funkar det här, kan man ofta ta det ut i världen.

Det må vara ett litet land sett till befolkning, men det är verkligen stort sett till innovation

Ett annat område där han ser att Sverige varit duktigt är riskkapital.

– Riskkapitalbranschen här är stark och bidrar till succén. Även här kan man säga att Sverige kan verka mindre än många länder, men är så mycket större när det gäller riskkapital. Värderingen av bolag är dessutom mycket mer realistisk här än i Silicon Valley.

Läs också: Trots hysch-hyschandet från AWS: Här är molnjättens hemliga Sverigesiffra

För AWS del innebär satsningen på startup-världen i Sverige till exempel att man ingår partnerskap med acceleratorer och inkubatorer. Darren Mowry säger att man även har anställt folk från riskkapitalbranschen.

På ett mer internationellt plan har man dragit igång The Alexa Fund, till vilken man har avsatt 100 miljoner dollar för att investera i spännande teknikbolag som använder Alexa. Dessutom vill man hjälpa bolag att marknadsföra sig med hjälp av AWS Marketplace.

Darren Mowry konstaterar att satsningen inte bara handlar om att hjälpa nya heta bolag att växa. I slutändan gynnar AWS så klart även sig självt.

– Vi växer genom att våra kunder lyckas. Vi säljer inga produkter. När kunderna växer så växer vi, så det här är viktigt för oss för at växa vår egen verksamhet, säger han och lyfter även fram historiska skäl.

– Det var för elva år sedan vi lanserade våra egna tjänster. De första kunderna var startup-bolag, och många av våra tidigare framgångar har skett tack vare startups. Det är en viktig del av vår affär.

Den svenska framgångssagan, betalbolaget Bambora, är ett av många startupgäng som byggt upp sin verksamhet med hjälp av molntjänster hos AWS. Och bolaget, som på bara några år gått från fem anställda till att 700 och idag omsätter runt 2 miljarder kronor och har verksamhet i 65 länder, är så klart en fjäder att lyfta i AWS-hatten. Och vd Johan Tjärnberg axlar gärna rollen som mönsterelev och säger att det faktum att bolaget byggts upp av molntjänster har varit en oerhört viktig del.

Johan Tjärnberg, Bambora
Johan Tjärnberg, vd på Bambora, berättar gärna hur molntjänster banat väg för framgångarna.

– I dag får vi in ungefär 3 000 nya kunder varje månad och vi kan följa dem i takt med att de växer. I princip 90–95 procent av våra kunder kan vara igång och använda våra tjänster inom 24 timmar. Det är tekniken och plattformen i botten som gör det. Vi har lagt otroligt mycket investeringar och energi där, säger han.

Det är så klart inte den enda förklaringen, men starkt bidragande är den. Det faktum att Sverige och Norden har blivit lite av ett centrum för betalbolag med pionjärer som Klarna, Izettle och Trustly gör också att bolagen kan lära av varandra.

Men att det är molntjänsterna som gjort det möjligt för Bambora att växa så explosionsartat, det råder det inget tvivel om. Inte minst har det gett fördel gentemot de betydligt äldre bolag som Bambora konkurrerar med – det vill säga storbankerna.

– Hela den här industrin har historiskt sett byggt på regelverk som sagt vad man får och inte får göra. Om man har haft ambitionen att vara ett globalt bolag har man behövt ett datacenter i varje region man är verksam i. Vi har kunder i ett 60-tal länder och måste tänka nytt. Här såg vi att AWS passade bra in. Istället för att ha it-kompetensen i varje region kan vi konsolidera kompetensen på ett ställe. Time to market är som sagt den stora fördelen. Vi kan tjäna upp till sex månader på att jobba i molnet. Det innebär en otrolig fördel. Dessutom är det lättare att rekrytera personal om man har ett centralt team, säger Johan Tjärnberg.

Det låter ju påfallande enkelt, så varför gör inte alla så?

– Delvis för att det är en ganska tuff migration. Det krävs stora investeringar för att göra den flytten, och en sådan migration är en stor utmaning för de stora bankerna.

Läs också: AMF lämnade stordatorn och sänkte avgifterna med 300 miljoner