– Jag tror inte alls att programmerare sitter ensamma, dricker cola och äter chips. De jobbar tillsammans, lite som vi gör här, säger Leo Partianen, som går i femte klass på Fruängsskolan.

Hans kompis Ali Wally håller med.

– Ja, man bjuder in sina kompisar, och har lite som en tävling, säger han.

Leo och Ali är två av 400 elever som på tisdagen fyllde Blå hallen i Stockholm Stadshus under Stadshushacket. Eleverna kommer från 14 olika skolor runt om i kommunen, och de har ett tydligt uppdrag: skapa er egen superhjälte och bygg ett spel.

Tillsammans med Kodcentrum har Stockholms stad bjudit in eleverna och 100 lärare för att inspireras av kodarhjältar, men framför allt få rivstarta programmeringen i stadens skolor. Med på plats finns programmerare och volontärer från Spotify, Microsoft, Ericsson, Informator och Sigma.

Läs också: Så satsar Schibsted, Absolut och Fortum på storskaliga hackaton

Temat för dagen är just hjältar – månne den nya synen på programmerare. För syftet med dagen är att uppmuntra barnen att själva se det roliga med att programmera. Och inget är väl så inspirerande som en hjälte.

Idén om ett megahack i stadshuset väcktes för ungefär ett år sedan. Men hacket är inte unikt i sig, det anordnas kodstugor, kodkvällar då och då. För Spotify, som är en av sponsorerna, är det viktigt att det inte bara blir en kampanj.

– Det är som under 70-80-90-talen när man la man grunden för den infrastruktur som gjort att vi är där vi är i dag. PC-Körkortet, utbyggnaden av 3G, 4G, och att nästan alla har en dator hemma. Om vi inte gör det här nu, så förblir inte Sverige ett innovationsland även i framtiden, säger Katarina Berg, global HR-chef på Spotify.

Men hon sticker inte heller under stol med att det är viktigt för Spotify som företag att synas i ett sammanhang där dagens programmerare möter morgondagens.

Läs också: Karin Nygårds: ”Det är svårt att förändra skolan”

Det är inte bara bilden av programmeraren som håller på att förändras. Precis som i många andra yrken kommer morgondagens kodare att möta andra krav än dagens. Och det är svårt att rekrytera i dag – många är de företag som säger sig stå inför stora utmaningar på grund av brist på rätt kompetens. Och även om det lär dröja innan femteklassarna här kommer ut på arbetsmarknaden, handlar det om att bygga en förståelse för vad programmering innebär.

Och det är bland annat den funktionen programmeringsundervisningen behöver ha i skolan, när den nu föreslås få plats i schemat:

– Utifrån digitalisering, och ur en dimension där man ser programmeringens roll i samhället. Det handlar om att se all teknik som bygger på kod, och att det är människor som bygger den koden. Visst, det handlar om logiskt tänkande, men det handlar också om att alla behöver förstå, säger Emelie Dahlström, generalsekreterare på Kodcentrum som arrangerar hacket i Stadshuset.

Kodcentrums generalsekreterare Emelie Dahlström.
Foto: Sophia NilssonKodcentrums generalsekreterare Emelie Dahlström.

Kodcentrum är en idéell förening som gratis introducerar barn till programmering. För dem handlar det om att alla ska ges möjlighet att lära sig. En del har det med sig hemifrån, för att föräldrarna jobbar med det. Andra får inga möjligheter att koda, om det inte sker genom olika föreningar eller i skolan.

Läs också: Haka på Hackaton-trenden? Så här gör du ett som står ut från mängden

Microsoft är en annan av sponsorerna som är där med ett antal programmerare som hjälper barnen på plats. Eleverna är fördelade i olika grupper, där skolorna är uppdelade två och två. Tillsammans ska de skapa ett spel, baserat på sin superhjälte.

Nadia Hussein, Nadjah Ibrahim och Nor Maged
Foto: Sophia NilssonNadia Hussein, Nadjah Ibrahim och Nor Maged från Hjulstaskolan får hjälp av en av volontärerna från Kodcentrum.

Nadjah Ibrahim, Nadia Hussein och Nor Maged kommer från Hjulstaskolan och bygger på ett spel där en tjej går längs en gata. Men så ställer sig en kille i vägen. Med sina superkrafter lyfter hon undan killen så hon kan komma förbi. Ett girlpowerspel. Spelen bygger de i Scratch. Ingen av de tre tjejerna kan koda sedan tidigare, men de tycker att det är kul och de får bra hjälp från en av volontärerna från Kodcentrum.

– Det är kul att få programmera ett eget spel, det vore kul att få göra det mer i skolan, säger Nadjah Ibrahim.

Vid ett annat bord sitter Sofia Andersson och Cornelia Azar. De bygger ett spel där en nalle i gelé springer på ett gäng spindlar. Men istället för att kasta bort dem eller gå därifrån, äter han upp dem så att de fastnar i hans gelékropp.

Läs också: Candy Crush-King samlar in 1,5 terabyte per dag – så analyseras allt

Det svåraste med att koda tycker de är att få allting att hamna på rätt plats. Och det är också sådant de tycker att kodare gör: ser till att rätt saker hamnar på rätt plats.

– Ja, de ser till att allting blir rätt, att rätt saker händer när man klickar på knappen, säger Sofia Andersson.

Vid samma bord som tjejerna sitter Leo och Ali. De tycker det är allra roligast är när man klarar något som varit svårt – när något som varit svårt blir riktigt bra. Om de fick göra vad de själva önskade skulle de göra något helt annat än en gelébjörn.

– En zombie-grej, där tio personer överlevt en zombieattack och de är de enda i världen som överlevt!