Lexicon IT-konsult, som har kontor i Malmö, Stockholm och Göteborg bygger nu om sin verksamhet. Den del av bolaget som utgörs av specialister bryts ut och byter namn till Human IT, medan infrastrukturdelen fortsätter under det gamla namnet.

Human IT, som i dagsläget har 130 anställda, har som så många andra digital transformation som mantra. Det jobb som ska göras kommer att ske inom fyra affärsområden, systemutveckling, infrastruktur, affärskonsulting och molnet.

Vd för Human IT blir Logicaveteranen Markus Närenbäck, som fram tills nu lett Lexicons verksamhet i Skåne. Fredrik Jacobsson fortsätter i rollen som koncernchef och Carl Johan Bernadotte blir vd för den del som fortfarande heter Lexicon IT-konsult, som kommer att jobba med it-support, servicedesk och infrastruktur.

Läs också: Svenska mjukvarubolaget älskar licenskaos och stökig digitalisering

Som namnet signalerar vill man sätta människan i fokus, och Fredrik Jacobsson säger att det är ett bolagsnamn som man har haft registrerat i tio år.

– Vi heter vad vi är. Det är bra att ha med ordet human, det visar på tydliga värderingar och att vi vill börja med den mänskliga sidan. Vi vill tillhandahålla it för människor och prata utifrån behov istället för att fokusera på tekniken, säger han.

Bolaget har sedan tidigare en hel del verksamhet på flygplatser och han väljer att använda flygbolaget Norwegian som exempel på ett bolag som satt människan först på ett tydligt sätt.

– Det är ett bolag som har gjort det bra. Dels ligger de väl hyfsat bra i pris, men framför allt lyssnar de på sina kunder. Kunderna vill ha wifi, de vill kunna ladda telefonen på flyget. Det är människans behov som ska styra, inte någon generell teknologi.

Human IT-delen av bolaget har alltså 130 anställda idag. av dessa sitter drygt hälften i Skåne, 35 i Stockholm och 25 i Göteborg. Bolaget har under resan gång köpt ett antal bolag, som infrastrukturbolaget B2Syd och webbgänget Dmon. Fler förvärv kan mycket väl vara på ingång. Det är i alla fall tydligt att tillväxtambitionen är stor.

– Jag skulle säga att det är realistiskt att tro att vi är 100 till om man tittar ett år från nu, säger Markus Närenbäck.

Bolagets specialistkonsulter tampas ibland med internationella jättar om uppdragen, och vid andra tillfällen utgörs konkurrensen mer av de svenska konsultbolagen.

Läs också: Efter tio års kräftgång – nu vänder konsultpriserna uppåt

– Ibland möter vi de större bolagen som Accenture och IBM och ibland ställs vi mot bolag som Acando, Cybercom och Knowit eller duktiga nischbolag, säger Markus Närenbäck, som likt andra bolag har upplevt ett rejält uppsving under den senaste tiden.

Och det är också en av de främsta anledningarna till at bolaget nu vill bryta ut och satsa på de humana specialistkonsulterna.

– Koncernen växte med 19 procent ifjol. Den här delen växte med 30 procent.