Visst finns det många bra chefer inom it – men alla är det inte. Vår amerikanska systersajt Infoworld har listat sex riktigt tråkiga chefstyper men också tips om hur du ska hantera var och en av dem. Så håll huvudet kallt – här kommer de:

Besserwissern

Här är chefen som alltid vet hur allt är oavsett om det dyker upp bevis om motsatsen. Den chef som vi kallar för Besserwissern är också fruktansvärt envis.

– De antar alltid att de vet mer än programmerarna, säger Bill Treasurer, vd på Giant Leap Consulting och författare till fler böcker, bland annat A leadership kick in the ass.

– De är överdrivet självsäkra och överdrivet dominanta typer som vill att allt görs på deras sätt, även om det är fel sätt. Det är inte omöjligt att resonera med dem men det är svårt eftersom de oftast är oresonliga.

Om ni använder er av agila metoder där teamen ska vara självstyrande så är det troligt att ni hamnar i direkt konflikt. Så hur hanterar man då en sådan envis chef?

Läs också: Fem tips: så maxar du din nästa jobbintervju

Receptet är att stå upp för det man vill men med ett positivt budskap enligt Bill Treasurer.

– Utvecklaren måste vara en hammare av sammet. Du måste stå på dig på samma sätt som de gör – de får respekt för personer som slåss för en sak lika aggressivt som de själva.

Dörrmattan

Till skillnad från Besserwissern så kan Dörrmattechefen inte alls bestämma sig. Det finns inget så obetydligt att det inte går att diskutera. Och inget projekt dras igång utan en plågsam, långdragen diskussion om vad som krävs och ett oändligt antal revisioner av det.

– Resultatet blir att du inte litar på att de beslut de tar inte upphävs eller undermineras senare när chefen tar del av vad andra mer dominanta eller mer över övertygande ledare tycker, säger Bill Treasurer.

Att hantera Dörrmattan kräver mer finess än att hantera Besserwissern även om sammetshammaren, enligt Bill Treasurer, kan komma väl till pass här också. Men på ett lite annat sätt.

– Sanningen är att du kan behöva understöd av andra chefer som har mer ryggrad, säger han.

– Det krävs mer diplomati när du kommunicerar till chefen varför du vill få in andra chefer i beslutsprocessen eller idéprocessen. Med andra ord krävs mer sammet.

Detaljstyraren

Detaljstyrarchefens order strömmar ut som ett vattenfall, utan slut. Det undergräver effektivt både kreativitet och laganda. Som andra dåliga chefer fungerar Detaljstyraren dåligt ihop med agila principer,

– De förstör hela teamets självständighet genom att försöka ha kontroll på varje liten sak, säger Patric Palm, vd på svenska Hansoft som utvecklar projektledningssystem.

­– Det kan bero på att det saknas förtroende mellan chefen och teamet, och det kan lösas, men tyvärr är det ofta ett personlighetsdrag hos den här chefstypen. De gillar helt enkelt kontroll och känslan av att vara den som bestämmer.

Det här är inte en chef som klarar att försöka vända den traditionella uppifrån- och-ner-ordningen och som chef i stället uppmuntra teamet att åsidosätta egenintresset hos de olika medlemmarna konstaterar han.

– Bästa lösningen kan vara att skaffa ett annat jobb. Och om du är redo att riskera ditt jobb kan du kanske vilja utmana chefen öppet. Om du har ditt team med dig och chefens chef förstår kan det faktiskt hända att du vinner. Men gör det elegant. Var precis och konkret i din kritik och var lojal mot företagets vision.

Greg Law som är vd för Undo, ett felsökningsverktyg för Linuxutvecklare, pekar på att det är viktigt för chefer att ha tydliga ansvarsområden, precis som det är för de anställda. När chefer är osäkra på sin roll så går det ut över alla.

– Emellanåt kan det betyda att man ger en tydlig rikting när utvecklarna behöver det, men de bästa cheferna uppmuntar sina team att styra sig själva. Chefens jobb är att se till att resurserna finns på plats och att hinder flyttas bort så att utvecklarna kan göra sina jobb efter bästa förmåga.

Den oväntade chefen

Om en av utvecklarna i ditt team plötsligt knuffas upp och blir chef kan det skapa problem för dig. Den nykläckta chefen har ingen erfarenhet eller utbildning och – överraskande nog – det märks.

Taylor McCaslin, produktchef på webbhotellet WP Engine råder dig att klappa din tidigare kollega/nyblivna chef på ryggen.

– Att medlemmar i ditt team befordras visar att det ditt team arbetar med är framgångsrikt. Även om du inte har alla detaljer eller kontexten kring varför din kollega nu blivit chef så finns det troligen en bra förklaring som du bara inte är invigd i, säger han.

Läs också: Tio steg till att bli en riktigt usel it-chef

– Och det är okej. Om du tar ett steg tillbaka så behöver inte chefen ha all expertis som en teammedlem har. De färdigheter som krävs för att driva och leda ett team är väldigt annorlunda jämfört med de färdigheter som krävs för att bli en strålande utvecklare som skriver kvaltietskod.

Men kan den oerfarne chefen bli bättre. Ja, det är möjligt anser Greg Law, men inte i en handvändning.

­ – Oavsett om det handlar om tennis eller ledarskap så har alla en gräns för sin förmåga, men alla kan bli bättre genom utbildning och träning.

En del av problemet är om nya chefer fastnar i en roll där de gör det som de tror förväntas av dem anser Patric Palm.

– Ge feedback till chefen i enrum och hjälp henne eller honom att bli bättre. Bygg förtroende. Om det fungerar så har du skapat ett starkt band mellan er. Om inte så kanske det är du som borde vara chef i stället.

Den ängsliga chefen

Precis som andra ineffektiva chefer så verkar Den ängsliga chefen från en plats fylld av oro och stress. Den rädslan kan resultera i nedlåtande beteende, en kort stubin eller en attityd som upplevs som onödigt brysk.

– Försök att förstå var det dåliga kommer ifrån. Ofta, särskilt när det handlar om nya chefer, sä bottnar det i dåligt självförtroende, säger Greg Law.

Med andra ord trots din instinkt att dra dig tillbaka när du har att göra med en person som leder utvecklarna på ett så kaotiskt sätt, så är det bättre att i stället räcka ut en hand.

­– Om din chef verkar ha panik över ditt projekt så är det bästa du kan göra att kommunicera, säger Taylor McCaslin.

– Då menar jag inte varenda detalj utan de viktigaste milstolparna i projektet. Hur rör sig teamet mot att möta de milstolparna? Ge din chef den information som behövs för att kunna svara på frågorna från sina chefer. Det är genom kommunikaton du bygger förtroende. Ta bort rädslan och se till att hamna i linje med varandra.

Överhoparen
Managementexperter talar om att kod, precis som mat, kan vara snabb, billig eller god och du kan välja två av dem. Men Överhoparen vill ha alla tre – igår. Det här är en chef som inte kan avgöra vad som är mest viktigt och ger brådskande förfrågningar på kort varsel. En chef som sällan vill budgetera det som verkligen behövs för att skapa mjukvara som gör det den ska.

För att kunna leva med Överhoparen så behöver du hitta ett sätt att ge riktig feedback som håller dina projekt på banan. Du måste sätta gränser och det kommer inte alltid att vara välkommet.

Läs också: Så skapar en mix av personligheter de bästa teamen

– Säg inte "Du är alltför krävande". Säg i stället "När du gör så här så får det mitt team och mig att känna så här. Jag skulle vilja att du i i stället..." Det funkar varje gång, säger Patric Palm.

Dagliga genomgånger eller att skala ner målen så att de klarar deadline är ett sätt som används i agila metoder för att hålla en rimlig arbetsbelastning.

– För det första, se till att ha en backlog och använd den som utgångsläget för förhandlingen med din nya chef. Fråga: "Jag vet att du vill ha allt det här gjort på en vecka men vad är viktigast och näst viktigast för dig?". Då får du chefen att känna kontroll och klara att sätta prioriteringar, säger han.

– Du kan lägga in de mest högprioriterade sakerna i schemat för ditt arbetsflöde i en omfattning som du klarar av under en eller två veckors iterationer. Då hanterar du ditt arbete, kan etablera en rytm och kommer ur känslan av konstant stress.

Se till att ligga steget före

Det bästa rådet är självklart att hålla sig undan från dåliga chefer men det är ju ärligt talat inte något som du har så mycket inflytande över.
Men det finns varningssignaler att se upp för innan du börjar på ett jobb.

Greg Law påpekar att anställningsintervjun faktiskt är ett tillfälle då du också ska ställa frågor om jobbet.

– Om de säger fina ord som "teamet har makten att ta sina egna beslut" så fråga efter ett färskt exempel på det. Om du får ett fråga om ett till. Det ger dig en bra känsla för om det ligger något bakom orden.

Om det är för sent och du redan har en dålig chef försök att använda din empati och läs på.

Läs också: Här är tre frågor som avslöjar hur de anställda trivs

– Lär dig lite om psykologi så att du kan känna igen när din chef beter sig emotionellt eller rationellt och ta bara strid när chefen agerar rationellt.

Självklart vill du vara lojal mot ditt team och din organisation men om du inte är van vid att se till att dina egna behov uppfylls så behöver du förstå vad du vill ha och rama in det på ett sätt som du kan kommunicera.

– De viktigaste tre orden är ­"vad vill du?". Du måste kunna svara på den fråga med hög precision om du vill att din karriär och ditt liv ska kännas meningsfulla, säger Bill Treasurer.