Kognitiv it är nästa stora surrord i it-branschen, och intresset blir allt större. Evry, som sedan tidigare har ett stort molnsamarbete med IBM, tar nu ny hjälp av den amerikanska it-jätten när man drar igång en rejäl kognitiv satsning.

– Just nu pratar alla om den kognitiva businessen, det är lite av det nya internet och vi ser att det är en riktigt stor våg. Nu investeras det riktiga pengar och startas riktiga projekt i kognitiva lösningar. För oss är det viktigt att hitta vår roll i värdekedjan och vad vi kan bidra med, säger Robin Blomquist, som är ansvarig för Innovation & Corporate Strategy på Evry.

Bland leverantörerna är det inte bara IBM som satsar stort. Även Microsoft och Google är med på den här resan. Men för Evrys del har man valt att börja resan med sin allt tajtare storpartner.

Läs också: Evry redo att köpa nästa bankbolag – här är veckans it-affärer

– Bolagen har lite olika approach. Vi gillar IBM:s teknik för företagsmarknaden, så vi börjar där, men självklart har vi dialog med de andra stora leverantörerna också. Vår roll är att komma in och leverera projekt, men det är leverantörerna som driver utvecklingen.

En viktig del av IBM:s erbjudande utgörs så klart av Watson, men Robin Blomquist säger att det finns gott om spännande produkter och möjligheter.

– Watson är så klart en grundkomponent i den här portföljen, men en komplett kognitiv lösning klarar sig inte bara med Watson, säger han.

Enligt Evrys egna beräkningar förväntas den nordiska marknaden för kognitiva lösningar växa med cirka 50 procent per år de närmaste tre åren. 2020 uppskattar bolaget att marknaden kommer att omsätta 40 miljarder kronor. Därför handlar det om att satsa stort redan nu.

Vi ska anställa 100 personer före sommaren

– Vi ska anställa 100 personer före sommaren till vårt kognitiva team. Vi har redan upplevelselabb i både Oslo och Stockholm. Det är viktigt att kunna visa det här och se vad det innebär, det blir lättare att förklara på det sättet än att förklara det i text. Annars kan det vara svårt att ta till sig, säger Robin Blomquist, vars team enligt planen ska växa i takt med marknaden.

– Vi har sagt att vi ska vara 500 personer före 2020.

Om det i vanliga fall är svårt att hitta rätt kompetens i branschen blir det knappast lättare till ett så pass nytt område, ett område som dessutom är hett eftertraktat.

Läs också: Därför vill varenda it-jätte haka på AI-trenden

– Det är en jätteutmaning att hitta den här kompetensen. När det är så svårt så driver det kostnader i flera led. Därför har vi dragit igång Evry Academy där vi certifierar folk, det måste vi göra, säger Robin Blomquist.

Men intresset för att söka sig dit är det inget fel på. Den senaste veckan, efter att ha sjösatt satsningen, har bolaget fått rejält med påhugg av olika slag, både folk som är erfarna och folk som vill lära sig.

– Förra veckan hade vi fått in över 300 ansökningar till det kognitiva teamet. Det är både färdiga experter och sådana som vill komma och utbilda sig hos oss. Så det finns uppenbarligen ett stort intresse av att jobba inom det här området.

Bland de branscher där kognitiva tjänster kommer att vara aktuella i förstaläget nämner han bank, finans och försäkring samt hälsa och sjukvård.

– Vi har en handfull kundprojekt som är igång där vi är med. Det är inom bank, försäkring och med en kommun, och vi hoppas kunna visa upp dem inom kort, säger Robin Blomquist, som också gläds åt den uppbackning bolaget får från IBM.

– Det här är en av de första stora satsningarna på kognitiv it överhuvudtaget, så vi kommer att få tillgång till deras globala expertis och det utvecklingsteam som är med och skapar och kodar Watson, säger han.