Workplace Standard kallas den betaversion som Facebook nu lanserar kostnadsfritt och som är tänkt att locka mindre organisationer som tycker att Workplace är för dyrt. Då ingår inte sådant som administrativa kontrollfunktioner, en del säkerhetsfunktioner, övervakningsverktyg, samlad inloggning – så kallad single sign-on – och integration till tredjepartstjänster, skriver vår amerikanska systersajt CIO.com.
 

Facebooks gratissatsning ligger i linje med konkurrenterna när det gäller samarbetsverktyg som också erbjuder kostnadsfria versioner med begränsad funktionalitet. Den kan också tolkas som att Facebook behöver få in en fot bland små och medelstora företag.

Läs också: Varning! Här är de vanligaste säkerhetsmissarna när du använder samarbetsverktyg

Ännu har Facebook inte gått ut med några siffror kring hur många företag som använder Workplace även om Simon Cross som ansvarar för Workplace säger sig vara väldigt nöjd med hur det gått.

– Vi är väldigt nöjda med hur införandet gått, speciellt för Workplace Premium, säger han.

– Men det finns några slags företag och situationer då människor vill kunna använda en version av Workplace utan att nödvändigtvis behöva betala för den och de behöver heller inte nödvändigtvis alla funktioner som vi bakat in i Workplace Premium.

Läs också: Facebook vässar konkurrensen mot Slack med app-plattform på Workplace

Workplace, eller Workplace Premium som Facebook nu kallar betalversionen, kostar mellan en och tre dollar, motsvarande nio till 27 kronor, per användare beroende på hur många anställda företaget har. Hittills är Indien det land där Workplace används flitigast och mest populärt är jobbnätverket bland personer som inte har en fast plats utan ständigt är mobila – exempelvis fabriksarbetare, anställda i detaljhandeln eller baristas, enligt Facebook.

– Vårt mål med Facebook är att koppla ihop alla och vårt mål med Workplace är att koppla ihop alla som arbetar. Så enkelt är det, säger Simon Cross.

Enligt honom är Workplace Standard helt enkelt svaret på kundernas efterfrågan.

– Jag tror att det är rätt vanligt att människor börjar med en gratisversion av en produkt och sedan ibland fortsätter och börjar betala för att få fler funktioner. Jag vet inte om det kommer att sluta med att vi har fler gratisanvändare eller fler betalande användare och ärligt talat spelar det ingen roll för mig. Vårt primära mål är att koppla ihop alla.

Enligt Facebook börjar gratisversionen testas i dag.