It-proffs begåvade med social kompetens och som har lätt för att samarbeta ligger bra till för att få jobb på it-företagen även om det finns andra som har större teknisk kompetens eller har jobbat längre. Det visar en undersökning bland 100 personalchefer som fackförbundet Jusek gjorde i februari.

– Givetvis måste du ha den kompetens som krävs för arbetet men de personliga egenskaperna kan ge dig en fördel i konkurrensen om du väl har grundkompetensen, säger Jens Jansson, ansvarig för it- och telekomområdet på Jusek.

Nästan tre av tio företag säger sig lägga störst vikt vid de personliga egenskaperna och det blir därmed det som totalt sett väger tyngst, vid sidan av att den sökande har grundkompetensen. Förutom den sociala kompetensen anses också samarbetsförmåga, nyfikenhet och förmåga att vara självgående som viktiga egenskaper.

Läs också: Mindre teknikfokus när utvecklare rekryteras – intervjuerna har förändrats

Jens Jansson är inte direkt förvånad över att den sociala kompetensen blir allt viktigare för it-företagen.

– Många tänker sig nog fortfarande att de som jobbar i it-branschen sitter och knackar kod i en källare och dricker Coca-Cola, men så ser det inte ut. Hela branschen har fått ett större kundfokus och det gäller att också kunna förklara tekniken på ett vettigt sätt, säger han.

Specialistkompetenser kommer i andra hand bland det som it-företagen värderar medan arbetslivserfarenhet och akademiska meriter hamnar längre ner på listan.

Jens Jansson pekar på att företagen ser kompetensen som något som de kan hjälpa till att utveckla.

– Min bild är att företagen är beredda att ge de anställda ytterligare teoretiska verktyg men att de personliga egenskaperna är svårare att ändra.