I förra veckan drog hemelektronikkedjan Power igång sin nya svenska sajt. Och ska man tro Sverigechefen Robert van Toor var det efterlängtat med ytterligare en aktör på den svenska kedjescenen.

Teamet bakom norska Experts svenska återkomst kallar det fortfarande för en smyglansering och med den utgångspunkten gick det så klart betydligt bättre än väntat.

– Det har gått jättebra. Vi kommer nog att släppa lite siffror längre fram, men det jag kan säga idag är att vi är överväldigade av responsen. Det här är den mest lyckade lanseringen av e-handel vi har gjort hittills, säger han.

Så det gick bättre än väntat?
– Det var definitivt över förväntan. Vi är jättenöjda över både trafik och försäljning, och att funktionaliteten varit så pass bra. Vi har så klart haft en del inkörningsproblem men totalt sett tror jag att de flesta kunder har fått en bra upplevelse.

Vad sålde ni mest av?
– Det var mycket mobiler och produkter för träning och hälsa.

Har ni haft några stora kampanjer just kring de produkterna?
– Vi har inte haft några kampanjer alls. Vi kommer att köra kampanjer när sajten kommer att funka ännu bättre. Nu har vi mer lagt oss på en marknadsnivå. Men det blir spännande att se vad framtiden utvisar. Jag ser fram emot att skicka ut de första erbjudandena.

När kommer det att ske?
– I sinom tid.

Fredagseftermiddagen var långt ifrån en vanlig dag och givetvis var det dämpat när det gäller såväl trafik som försäljning efter att Stockholm lamslagits av en terrorattack.

– Ja, det har vi sett på trafiken. Det har varit lugnare trafik vid den tidpunkten och framåt, säger Robert van Toor och konstaterar att både han och kollegor på kontoret hade några ovissa och oroliga timmar på jakt efter anhöriga som var inne i centrala Stockholm.

I samband med att sajten lanserades har Powerteamet nu bekräftat att man kommer att öppna butiker i Sverige redan under 2017.

– Vi ska öppna minst en i år. Vi kollar efter lokationer och annat nu.

Var kollar ni?
– Primärt kommer vi att kolla i någon av de stora städerna, Stockholm, Göteborg eller Malmö.

Vad ska ni öppna, en citybutik eller en stor köplada utanför stan?
– Det får vi se. Vi siktar på att öppna en butik på mellan 2 500-3 000 kvadratmeter så att vi verkligen kan visa vad Powerkonceptet står för.

Som vi skrivit tidigare har det funnits långtgående planer hos Power på att ta över 13 av Media Markts svenska butiker. Men de planerna har för tillfället grusats. Och på frågorna om vad som kommer att hända på den fronten, och isåfall när det kommer att ske, är Power lite mer blygsamma i sin kommunikation än när det gäller att prata om lyckade webblanseringar.

– Där har vi fortsatt inga kommentarer, säger Robert van Toor.