Vi har tidigare skrivit om att konsultjätten Capgemini är ett av de bolag som vill möta kunderna på ett bättre sätt och därför har investerat i att köpa ett antal digitalbyråer. Men det är inte det enda steget när man vill bygga ett piggare och mer nytänkande bolag.

Bolagets globala teknikchef, Lanny Cohen, som är i Stockholm nu i veckan för en stor teknikchefsträff, säger att det här är ett målmedvetet arbete som blir allt viktigare.

– När vår koncernchef Paul Hermelin besöker kunder globalt får han alltid höra samma sak. Och det är att vi är duktiga och att vi levererar i tid, men när det kommer till nya idéer och innovation är vi inte alltid den främsta aktören. Så vi tröttnade på att höra det gång på gång och har lagt mycket tid på att prata med kunder om vad de vill ha av oss, säger Lanny Cohen om bakgrunden till den nya satsningen där jakten efter spännande startup-bolag är en väsentlig del.

Läs också: Nu är nya konsultjätten på banan – "storleken ger oss bättre villkor"

Att träffen sker i Stockholm är knappast någon slump. Likt många andra har Lanny Cohen, till vardags baserad i New York, hört mycket gott om den svenska startupscenen.

– Stockholm är ett viktigt ställe för startup. På alla event runt om i världen är det alltid referenser till Stockholm. Nu när vi skulle samla gruppen av teknikchefer och träffas i Europa passade Stockholm bra.

globala teknikchef, Larry Cohen
Lanny Cohen är global teknikchef på Capgemini.

Han säger att han har en delad bild av den globala startupvurm och ständiga jakten på, och hyllningen av, innovation. Men även om mycket kan avfärdas som bara hajp finns det också mycket inspiration att hämta.

– Om man tittar i till exempel San Francisco har alla typer av organisationer satt upp innovationslabb. Många tyckte att de var klara där och kunde säga, titta vad vi är innovativa nu. Men det var ofta väldigt sparsamt med innovation, ofta totalt befriat från det. Men det som vi verkligen såg var att det finns ett marknadsgap i hur man applicerar innovationen i företag i stor skala och sedan jobbar vidare med det. Det är på den spelplanen Capgemini kan komma in och hjälpa till att leverera förändring över hela kedjan, säger Lanny Cohen och berättar vidare att det fanns gott om duktigt folk även internt som man hade glömt hajpa upp.

– Den andra delen som ligger bakom det här var att när vi tittade internt så fanns det en hel del innovation som pågick även hos oss. Om man har över 190 000 anställda så borde ju några vara innovativa. Utifrån det identifierade vi 33 innovationslabb, av vilka några var väldigt mogna och en del var mindre mogna. Utifrån det hittade vi sex-sju som vi kunde ha som bra exempel. Sedan satte vi samman dem med varandra, och nu har vi skapat en global plattform där man kan ta hjälp av varandra mellan exempelvis Paris, San Francisco, München och Singapore. Sedan såg vi att vi kanske även kunde få med våra partner i det också.

Idag har Capgemini tio AIE:er (Applied Innovation Exchange) runt om i världen. Den senaste öppnades i Singapore i februari. Stockholm är en av städerna som står i kö och lär bli nummer tolv eller 13. Under en normal dag är det tänkt att mellan 20 och 50 personer ska jobba tillsammans, där Capgeminipersonalen utgör en del, men även partnerbolag, kunder och studenter kan vara med.

– Tittar man på många av de innovationslabb som sattes upp i San Francisco så var lite som att komma till ett innovationsmuseum. Men det handlar inte om att sätta upp en massa skinande objekt utan om man ska få ut värde av det. Vi vill inte ha den känslan, utan vi vill att något faktiskt ska hända. Det är tanken bakom det och det är därför vi kallar det för exchange, säger Lanny Cohen.

Läs också: Störst på konsultmarknaden i Sverige – men konkurrenterna närmar sig med stormsteg

En viktig del handlar alltså om att få företag att tänka nytt, vilket låter lätt, men som i verkligheten är svårare och ovanligare än man kan tro.

– Det handlar hela tiden om att flytta ditt företag framåt. Om du inte jobbar med det ser du inte när tåget kommer och din marknad förändras. Många av de gamla företag som har försvunnit idag var oftast fast i sina gamla affärsmodeller och vågade inte tänka nytt, säger Lanny Cohen och konstaterar att Capgeminis startupjakt inte bara är enkelriktad.

– Startupbolag ser oss som ett sätt att få tillgång till de stora företagen och vi hjälper till att integrera deras produkter i företagens miljö. Vi behöver dem och de behöver oss.

Att satsa pengar på forskning och utveckling är viktigt för dagens företag, just för att inte missa när framtidståget går. Att satsa stort på att globalt jobba med startupgäng inom ramen för de nya AIE:erna ser Lanny Cohen som en viktig investering i just forskning och utveckling.

– Vilket företag skulle tacka nej om du presenterade ett projekt som omsätter 50 miljarder dollar i forskning och utveckling. Ja, du vet, det har du. Det kallas för startupekosystemet i världen.