Det ska sägas att ökningen är knapp. När analysföretaget IDC summerar det första kvartalet så ökar den globala pc-försäljningen med 0,6 procent, jämfört med motsvarande period förra året, men låt oss sätta detta i ett perspektiv:

  • 2015 minskade försäljningen med 10,6 procent.
  • 2016 backade marknaden med runt sex procent.

– Den traditionella pc-marknaden har gått igenom en tuff period, med konkurrens från surfplattor och smartphones, men också på grund av längre livscykler. Det här har gjort att pc-leveranserna faktiskt minskat med 30 procent om man utgår från en topp som var 2011, säger Jay Chou som är analyschef på IDC.

– Men användarna har i allmänhet snarare skjutit upp sina pc-inköp, de har inte gett upp pc:n för andra enheter. Ser vi på företagsmarknaden så går denna in i en ersättningscykel som kommer att driva tillväxt den närmaste tiden.

Konsumentmarknaden kommer att fortsätta vara under press, men också denna rör sig mot en stabilisering, säger Jay Chou. Computer Sweden har tidigare skrivit om att det finns nischer inom konsumentmarknaden som är väldigt hälsosamma, som till exempel gaming. Men det är också ett faktum att många pc-tillverkare och leverantörer av tillbehör och komponenter pumpar ut många nya produkter på många marknaden i år.

Läs mer: Räkna med dyrare datorer framöver – därför fortsätter pc-priserna stiga 

Det ska tilläggas att vändningen från minus till plus, inte är entydig. När det andra stora analysföretaget, Gartner, kommer med sin rapport för första kvartalet backar pc-marknaden fortfarande, med 2,4 procent. De här företagen har inte samma sätt att mäta. Framför allt har IDC med Chromebooks i sin statistik, något Gartner utelämnar.

Enligt IDC såldes 60,3 miljoner pc under första kvartalet 2017 – vilket alltså var en ökning med 0,6 procent jämfört med samma kvartal förra året. Det här var bättre än IDCs tidigare prognos som låg på en minskning med 1,8 procent och det är första gången sedan 2012 som marknaden ökar, enligt IDC.

Anmärkningsvärt är vidare att det är HP som är dragloket just nu. Lenovo tog över titeln som världens största pc-tillverkare 2013 och har mestadels behållit den positionen sedan dess, men det här kvartalet gick HP om tack vare stark försäljning av laptops över hela världen.

(Återigen: IDC och Gartners mätningar är inte entydiga, marginalerna är små och hos de senare behåller Lenovo förstaplatsen).

Båda analysföretagen är dock överens om att pc-försäljningen hålls tillbaka av ett par faktorer, som stigande priser, vilket är en följd av brist på olika komponenter. Det här väntas dock inte påverka pc-marknaden från att öka senare under året. Företag väntas till exempel uppgradera i ganska stor utsträckning under året, och de tenderar att betala mer för sina datorer.

Läs mer: Ännu ett bevis på att pc:n lever och frodas: bärbara lyfter HP:s försäljning

Lenovo hade det tufft i Nordamerika, vilket är det viktigaste skälet till att företaget tappar förstaplatsen i IDCs undersökning. Samtidigt gick HP bra på denna viktiga marknad, under den här perioden.

HP har tagit bort en hel del pc i de lägre prissegmentet och i stället satsat på mer avancerade maskiner och premiumdatorer. Enligt IDC hade HP en total försäljning under första kvartalet på 13,1 miljoner enheter, vilket är en tillväxt på drygt 13 procent och motsvarar en marknadsandel 21,8 procent. Lenovo hade en försäljning på 12,3 miljoner, vilket var en ökning med bara 1,7 procent.

På tredjeplats kommer Dell med 9,6 sålda enheter och en ökning på 6,2 procent.
Därefter följer Apple och Acer, med 4,2 miljoner respektive 4,1 miljoner sålda datorer.