För ett par år sedan bestämde sig Facebook för att deras sociala nätverk inte bara skulle vara en plattform för människors privatliv. Nej, nu skulle de bjuda in all världens företag i sin familj med det arbetsverktyg som kom att kallas Workplace. Plattformen lanserades i höstas och under bolagets stora utvecklarkonferens F8 presenterades nästa steg framåt.

Sedan starten för ett halvår sedan har det sociala jobbnätverket plockat in en rad stora kunder, som cafékedjan Starbucks och mediekoncernen Viacom. Vid Facebooks stora utvecklarkonferens F8 säger nu bolaget att mer än 14 000 organisationer använder arbetsverktyget.

Läs också: Facebook släpper gratisversion av Workplace

Nu planerar de att öppna upp en serie nya integrationer med tredjepartsleverantörer. Bland annat väntas ett nytt gränssnitt för videoproduktion och streaming. Och de tar in bottar i apparna Grupper och Work Chat, skriver IDG News.

De allra flesta kunder använder sig i dag av betalversionen, alltså Workplace Premium. Men sedan ett par veckor tillbaka finns en standardversion tillgänglig som kommer utan administrationsverktyg och andra företagsfunktioner.

Facebook säger sig vara mycket nöjt med tillväxten hittills, och den geografiska spridningen. Tjänsten används på 77 språk. Exakt hur många som använder tjänsten är inget som företaget fokuserar på, med hänvisning till att det är tjänst för grupper och inte för enskilda individer. Men vad siffrorna egentligen betyder är enligt analytiker svårt att säga.

– Samtidigt som det är svårt att läsa ut någon egentlig mening ur siffrorna, så ser det på ytan ut som en imponerande start för en produkt som bara är sex månader gammal. På kort tid och med minimal insats tycks de ha fångat upp något som verkligen efterfrågats och tagit in en rad högt profilerade kunder, säger John Jackson, analytiker på IDC till IDG News.

Läs också: Facebook är kungen på apptronen – dominerar nedladdningarna totalt

Samarbete är minst sagt ett återkommande ord i sammanhang som dessa. Det är ofta ett av de mest grundläggande syftena med den här typen av verktyg. Genom att bygga ut möjligheten för tredjepartsleverantörer att integrera med plattformen säger Facebook att de vill göra det än lättare slutföra sina uppgifter inom ramarna för tjänsten. Bland annat bygger de ut integrationerna för tjänster från Microsoft, Google, Salesforce och Dropbox. Utöver det bygger de också ut vissa säkerhetsfunktioner med mjukvaruföretag som CS Disco, Netskope, Smarsh och Skyhigh.

Ytterligare en nyhet är alltså bottar. En efterlängtad och kanske något väntad nyhet. Det har gått ungefär ett år sedan bottarna kom i Facebook Messenger, och nu får Workplace en liknande funktion. De företag som använder verktyget kan framöver skapa egna bottar, anpassade för just deras organisation. Det kan gälla allt från hjälp med mindre uppgifter, till påminnelser och schemaläggning. Dock ska det sägas att alla nya funktioner enbart finns tillgängliga för Premium-kunder. Svenska företag som valt att använda sig av tjänsten är bland andra Telenor och Evry