Under Facebooks F8-konferens 2015 berättade Marc Zuckerberg att företagets chattapplikation Messenger skulle bli framtidens kundtjänst-verktyg, och under årets upplaga av konferensen fick vi en inblick i vad han menade med det. För under namnet Messenger Platform 2.0 visades en rad nya funktioner upp som alla riktade sig mot företag som vill nå sina kunder på nya sätt.

Läs också: Facebook är kungen på apptronen – dominerar nedladdningarna totalt

Den kanske största nyheten är fliken Discovery som Facebook själva liknar vid Gula sidorna. En flik som ska kunna användas för att nå ut till konsumenterna med sina tjänster eller erbjudanden.

”Vi kopplar samman telefonkatalogen, folkets katalog, med gula sidorna som är företagens katalog”, säger Messengers produktchef Stan Chudnovsky till sajten Engadget.

I Discovery-vyn kan användaren kommunicera direkt med företagen eller med deras chattbottar, som kan svara på enklare frågor eller hålla reda på information som beställningar och leveranser. Dessa bottar ska även kunna implementeras i gruppkonversationer.

För de företag som inte vill använda sig av en chattbott lanserar även Facebook Smart Replies, vilket är förprogrammerade svar på vanligt förekommande frågor som kan användas när kundtjänsten har stängt.

Utöver Discovery-fliken får även Facebooks virtuella assistent M en ansiktslyftning i version 2.0. Tanken är att assistenten nu ska kunna tipsa om olika företag och tjänster. Till exempel kanske M kommer med tips på en bra restaurang ifall du i chatten planerar en lunch med en vän. Facebooks förhoppning är att M med tiden ska lära känna användaren såpass bra att tipsen helt skräddarsys utifrån personens intressen och smak.

Om M lyckas med allt det som Facebook hoppas kommer tjänsten med största sannolikhet att bli en viktig marknadsföringskanal i framtiden.

Läs också: Facebook och Mozilla pumpar in pengar i kampen mot fejkade nyheter

Lite oväntat innehåller även nya Messenger en nytolkning av Facebooks system för QR-koder, Messenger Codes, som nu fått namnet Parametric QR-Codes. Exakt vad som särskiljer de nya koderna från klassiska QR-koder är lite oklart, men Facebook hoppas att koderna ska kunna användas av företagen för att skicka ut erbjudanden eller rabbatter till sina kunder.