Amerikanska Servicenow, som enklast beskrivs som en serviceplattform i molnet, är på rejäl frammarsch, såväl globalt som i Norden.

Och inför den offensiven har man rustat personellt, även där både globalt och lokalt. Som vi skrivit tidigare klev förre Ebay-vd:n John Donahoe in som ny koncernchef, och svenska Daniel Österbergh har plockats in från EMC som kanalchef i Emearegionen.

Den som är Sverigeansvarig och chef för den tekniska delen i Norden är Frederick Wennmark. Han anslöt från VMware runt årsskiftet och jobbar nu med att växa den svenska verksamheten ytterligare. Än så länge huserar den svenska styrkan på kontorshotellet i Frösundavik, men tillväxtambitionerna är stora.

Läs också: Här är kommunen som är Googles största molnkund i Norden

För i en värld där företagens investeringar sakta men säkert flyttas från infrastruktur till tjänster blir så klart ett bolag som Servicenow allt mer intressant.

– Cloud first blir mer och mer självklart när man pratar med kunderna, och inte bara för att vindarna blåser. Tittar man på det område som kallas enterprise service management så blir det mer uppenbart ju större företag det handlar om, säger Frederick Wennmark om varför bolagen blickar mer mot molntjänstetjänster.

– Idén från början var att bygga en plattform som kunde hantera alla typer av tjänster internt. Det vi oftast får cred för är att vi samlar allt i samma databas. Företag kan dra uppenbara synergier av det.

Servicenow tillhör de bolag som brukar beskrivas som födda i molnet. Tittar man på de bolag som är huvudkonkurrenter kommer de snarare från den gamla it-världen, som exempelvis BMC, CA och HPE.

– Det är dem vi konkurrerar mest med. De har oftast on site-installationer, men flera av dem har grejer på gång. BMC har en lång historik, men har inte varit lika aggressiva när det gäller molnet, säger Frederick Wennmark och är så klart inte sen att sjunga molnets lovsång.

– När det gäller säkerhet i eget datacenter är det svårt att upprätthålla samma nivå. Fördelen med att det är molnbaserat är att det blir tillgängligt och vi kan se vad våra kunder gör. Det är många användare som har stor nytta av det. Och för oss är det en fördel att vi kan berätta för kunderna vad som har hänt.

Läs också: AWS intåg i Sverige tung huvudvärk för svenska molnleverantörer

Hans uppdrag nu är alltså att bygga upp den nordiska delen av bolaget. Eftersom alla affärer går via partner har även nya kanalchefen Daniel Österbergh så klart en nyckelroll. Och ambitionerna är som sagt stora hos bolaget som idag har cirka 5 000 anställda globalt.

– Vi har ett positivt sving som företag där vi ser att partner vill jobba med oss. Vi försöker rida på det så mycket som vi kan. 47 procent av alla businessapplikationer ligger som molntjänst idag. Men det finns en hel del kvar att göra med de 47 procenten också, det beror på vad du gör. Vi räknar med att vi om fyra år säljer fyra gånger mer än vad vi gör i dag, säger Frederick Wennmark.