Computer Sweden har tidigare skrivit om trenden att marknadsföring och it allt mer flyter samman, då behovet av dataanalys och big data-lösningar blir större på marknadsavdelningarna.

Senaste exemplet på den trenden är att databasjätten Oracle köper upp Moat, som utvecklar olika verktyg för att mäta och utvärdera digitala annonskampanjer, för en okänd summa.

Läs mer: Oracle köper ddos-drabbade nätföretaget Dyn

Det uppköpta företaget Moat grundades 2010 och har tunga kunder som Nestle, Procter & Gamble, Unilever, ESPN, Facebook, NBCUniversal, Snapchat och Youtube. I en kommentar till affären uppger Oracle att Moat ska bidra med dataanalys-kapacitet för att att underlätta för marknadsförare och annonsköpare i sina mediaköp.

– Med förvärvet av Moat så erbjuder Oracle Data Cloud nu varumärken och publicister en hel portfölj av lösningar för att mäta och hitta rätt med alla former av digitala annonskampanjer, säger Eric Roza som är chef över Oracle Data Cloud.

Läs mer: Tummen upp för Oracles 80-miljardersaffär: ”De är som high school sweethearts”

Moat kommer att kvarstå som oberoende plattform inom Oracle Data Cloud och vd:n Jonah Goodhart kommer att fortsätta driva verksamheten, även inom Oracle.

Det här är det senaste av en rad förvärv Oracle gjort det senaste halvåret. De har bland annat köpt API-utvecklaren Apiary, nätföretaget Dyn och molnleverantören Netsuite.