Delningsekonomin hittar in i allt fler branscher. I går invigde Husqvarna sitt testprojekt där man ska hyra ut olika trädgårdsmaskiner till hugade trädgårdsfixare.

Under rubriken ”Lördagsunderhållning i form av 20 meter häck” presenterade maskinjättens pr-chef Margareta Finnstedt grunderna i projektet och hur bolaget har tänkt med det skåp där häcksaxar, motorsågar, blåsare eller trimrar ska kunna hämtas ut av den som vill hyra.

– Med 328 år på nacken brukar vi kalla oss för världens äldsta startup. Det ligger i vårt DNA att anpassa oss och förnya oss utifrån marknadens behov och kontinuerligt utveckla nya hållbara affärsmöjligheter. Det här ger nya intäkter för oss, till våra återförsäljare samt hyresintäkter. Dessutom ger det ett bra tillfälle att testa våra nya batteriprodukter, något som fortfarande är ganska nytt i vår bransch, säger hon.

Läs också: Transformation i trädgården: Han digitaliserar Husqvarna

Det var hon som tillsammans med kollegan Petra Sundström, ansvarig för Idea and Innovation Management på Husqvarna Group, skissade igång projektet för ett år sedan. Och under de senaste sex månaderna har det varit full fart för att hinna fram i tid tills att trädgårdssäsongen är igång.

Rent konkret handlar det alltså om det man valt att kalla Husqvarna Battery Box, en låda med 15 skåp på varje sida, och som även är utrustad med en servicegång mellan skåpen, varifrån Husqvarnas servicepersonal kommer att fylla på efter behov. Den hugade hyraren av trädgårdspryl lägger sin beställning senast klockan 20 på kvällen i den app som utvecklats, och sedan kan den hämtas ut dagen efter. Appen ser också till att dörren öppnas när den som bokat närmar sig. Det sker via bluetooth, men även genom att man måste identifiera sig med bank-id.

Husqvarna Battery Box
Husqvarnas Petra Sundström och Margareta Finnstedt njuter i vårsolen med HiQ-trion Maria Ågren, projektledare, och affärsutvecklarna Magnus Gens och Patrik Sahlsten.

Petra Sundström säger att det initialt handlar om ett test, och hon hoppas att såväl Husqvarna som kunder och bolagets bidragande partner, kommer att lära sig mycket under resans gång.

– Vi kommer säkert att stöta på en del problem under vägen, men vi vill få våra kunder att testa och att tycka till om vad som kan bli bättre. Det här är ett pilotprojekt där vi testar den här modellen, så det fanns ett antal begränsningar som var nödvändiga för att vi skulle kunna fixa det på sex månader, säger hon och exemplifierar:

– Just nu har vi bara en box ute och appen finns i dagsläget bara till Iphone. För att kunna göra det här har det varit viktigt att ha ett ekosystem av partner. Vi har fått lära oss att jobba snabbt och tillsammans.

Bland de partner som är med finns Telenor Connexion, Zuora, Flex och Bromma Blocks, på vars parkering själva lådan är placerad.

Det konsultbolag som har varit med och utvecklat de digitala delarna av projektet är HiQ. Patrik Sahlsten, affärsutvecklingschef på HiQ i Göteborg, säger att batteriboxen är ett tydligt sätt att illustrera många av de hetaste trenderna i branschen just nu.

– Tittar man på det här projektet så är det ett väldigt konkret exempel, och alla buzzwords är med. Mobila betalningar, IoT, digitalisering, connectivity och ett stort företag som vågar ta steget att testa nytt och erbjuda tjänster, säger han.

Läs också: Delningsekonomin skakar om allt fler branscher. Men vad händer med jobben i Uber-samhället?

Hans kollega, Magnus Gens, affärsutvecklare på HiQ International, fyller i, och betonar framför allt vikten av att företag måste våga testa för att komma framåt. 

husqvarna
Bokningar av trädgårdsmaskinerna sköter man enkelt från en mobil app.

– Vi måste komma ifrån styrelserumsfrossan. Det funkar inte att bara sitta och vänta. Det företagen behöver idag är att dra igång den här typen av korta projekt för att testa. För mig är det jätterelevant, vi ser så många företag som bara sitter och väntar. Den här typen av projekt är en blåslampa för att komma igång, annars är risken stor att det inte händer något alls.

Just nu handlar det alltså om ett ensamt skåp med 30 luckor på en köpcentrumparkering. Planer finns så klart på att skala upp om det behövs. Men just kraften i att börja i liten skala är oerhört viktigt för att få igång nya sätt att tänka, anser Magnus Gens.

– När något redan finns på plats blir det enkelt och naturligt att identifiera vad som behövs läggas till och justeras. Tittar man runt oss här idag så börjar alla prata om det här på ett naturligt sätt och då föds det nya idéer. Man kan ta ett exempel med Swish och alla idéer jag hör kring speciallösningar som skulle förenkla betalning vid barnens fotbollsmatcher. I och med att Swish redan finns på plats, blir det sedan naturligt att utveckla tanken och ta nästa steg. Men det hade aldrig funkat att börja med att prata om en lösning för att betala i kiosken vid barnens fotbollsmatcher.