Företagskunder väntas i hög grad satsa på Samsung nya flaggskeppsmobiler S8 och S8+, tack vare telefonernas starka fokus på produktivitet och säkerhet som gjorts.

Det säger de analytiker som IDG News talat med.

Bryan Basset som är analytiker på IDC förutspår att ”miljoner företagskunder” kommer att köpa någon av de här enheterna – inte minst eftersom det finns ett uppdämt behov, då den företagsorienterade Note 7 återkallades på grund av överhettade batterier.

– Samsung kommer inte ha några problem att sälja de här enheterna, och de kommer att gå bra både hos konsumenter och företag. Företagsanvändare är väldigt ivriga att lägga händerna på S8 efter att Note 7 återkallades.

Läs mer: Kan Samsung ta tillbaka smartphone-tronen? Här är Galaxy S8

Jack Gold, analytiker på J. Gold Associates säger att upp till 65 procent av alla S8-köpare kommer att använda dem i jobbet, åtminstone en del av tiden.

Samsung har enligt uppgifter satt upp ett försäljningsmål om 60 miljoner sålda enheter av S8 och S8+ tillsammans (vilket kan jämföras med 52 miljoner sålda Galaxy S7).

Om konsumenterna framför allt lockas av designen, så pekar både Bryan Basset och Jack Gold på en särskild orsak till att S8 väntas gå hem hos företagen: Det handlar om säkerhetslösningen Knox, som Samsung har utvecklat och förfinat under tre år – och S8 kommer att rymma den senaste versionen Knox S8, som analytikerna tror lockar it-chefer och cio:er att satsa på de här produkterna.

Läs också: Samsung spår succé: fler beställningar på Galaxy S8 jämfört med S7

– Det faktum att Knox existerar och kan administreras effektivt och säkert av existerande EMM-produkter (enterprise mobility management) är en stor sak, säger Jack Gold.