Ingenting är klart förrän 90 procent av aktieägarna har godkänt det, men Advanias köp av Caperio ser ut att bli nästa storaffär bland de svenska b2b-aktörerna. Prislappen ligger på 158 miljoner kronor och en affär skulle innebära rejält förstärkta volymer för det nya bolaget.

– Det känns som en bra dag idag. Det är kul när vi kan visa oss ordentligt offensiva, säger Advanias vd Mikael Noaksson, som också är noga med att påpeka att inget är klart än.

Läs också: Advania på väg att köpa Caperio

Det sammanslagna bolaget kommer att bli en av de främsta utmanarna till dominanten Atea. Det gäller såväl i Sverige som i Norden.

Tittar man i Sverige så kan man konstatera att Advania vid utgången av 2016 hade drygt 300 anställda i Sverige och omsatte 741 miljoner kronor. Caperios omsättning 2016 landade på 956 miljoner kronor, och bolaget hade då 117 anställda.

Advanias vd Mikael Noaksson
Advanias vd Mikael Noaksson.

– Vi får större volymer, men primärt ligger vi en bra bit från Atea vad gäller volym, säger Mikael Noaksson och lyfter fram att Advania och Caperio både påminner om och kompletterar varandra.

– Vår resa har varit mer mot kontraktsbaserade affärer och sourcing, där vi kanske mer har konkurrerat mot bolag som Evry och Tieto än tidigare. Men vi har till skillnad från de bolagen även kvar hela produktutbudet. Vi tror på den kombinationen.

Caperio har under de senaste åren också försökt bygga en mer tjänstedominerad affär, men det är fortfarande en stor del av intäkterna som kommer från ren produktförsäljning. Men att stärka sig ytterligare på produktsidan ser Mikael Noaksson inte som något konstigt.

– Om man tittar på vår produktförsäljning för fem-sex år sedan så säljer vi faktiskt mer produkter idag, men i en annan affär. Det är fortfarande en viktig del av vår affär, och Caperio kommer att bidra med mycket där. Och den resa vi har gjort mot mer tjänstebaserat är en resa som de också har påbörjat. Det receptet borde man kunna använda sig av hos Caperio också och göra samma resa.

Han lyfter även fram andra viktiga delar där de båda bolagen blir starkare tillsammans. Till exempel får Advania nya partnercertifieringar och med större volymer säger Mikael Noaksson att man kan få bättre villkor hos sina partner.

– Dessutom har Caperio ett antal saker som vi inte har. De har Large Account Reseller-status, vilket innebär att de har en affär inom licensförsäljning som vi inte har. Sedan har vi hela produktportföljen utifrån traditionell infrastruktur och datacenter. Där är vi som sagt delvis idag, men vi blir en viktigare spelare om vi får in deras kunskap.

Och inte minst är Advania-vd:n nöjd över att få cirka 120 nya kollegor. Planen är nämligen att alla ska följa med till den nya ägaren och att det skulle handla om några stundande nedskärningar för att hitta synergier tror han inte.

– Vi har mer efterfrågan än vad vi kan leverera, så vi har ingen som helst ambition att skala ner. Tvärtom, ju mer människor vi kan få in desto bättre. Det här innebär att vi blir större och breddar oss i Norden. Och i Sverige blir vi volymmässigt mycket större.

När det gäller Norden har det Islandsgrundade, men numera svenskägda bolaget, också större ambitioner än idag. Sverige är den största verksamheten idag, följt av Island med Norge som trea. Danmark står näst på tur, men än så länge finns den verksamheten i ytterst blygsam skala.

– Vi har en lokal där. Och vi har fått en del kunder som sköts från de andra länderna. Vi räknar inte med att vi är på plats på riktigt förrän vi har intäkter och volym.

Är det nya förvärv som gäller för att komma in på den marknaden?
– Vi börjar med att få in kunder och ska anställa folk gradvis. Men det skulle vara positivt om vi kunde förvärva ett 15-20-mannabolag som en bas att stå på, och sedan ta de saker vi gör bra i de andra länderna till det bolaget.

Christer Haglund.
Christer Haglund.

För mannen som under alla år varit synonym med Caperio, grundaren och den tidigare vd:n, numera styrelseordförande Christer Haglund, är det så klart en speciell dag när man går ut med beskedet om att bolaget han var med och grundade ska säljas efter 17 år.

– Jag har en blandad känsla av vemod och lättnad i det här, säger han och påtalar även han att det är långt ifrån klart.

Han och kollegorna David Pohanka och Mikael Zetterberg representerar 43 procent av aktierna, och har sagt att de är villiga att acceptera budet. Men det räcker så klart inte för att allt ska vara klappat och klart.

– Vi har 1 600 aktieägare idag. För att komma upp i 90 procent krävs det att 47 procent till tycker att det är bra, säger Christer Haglund och lyfter fram att det finns flera anställda på Caperio som har ett förflutet på Advania och vice versa.

Läs också: Efter Advania och Rg19 – här är nästa bolag för branschprofilen

– Det finns en bra industriell logik i den här affären, och vi vet att medarbetarna på Caperio när önskvärda. Det här är ingen affär där man ska leta efter synergier. Advanias resa under de senaste åren är remarkabel så för mig hade det inte kunnat vara en bättre köpare. Vi firade 17 år nyligen och för mig känns det bra att kunna titta branschkollegor och medarbetare i ögonen. Vi kommer att bli en starkare spelare i Sverige och Caperios kunder kommer att få tillgång till ett bättre och bredare erbjudande.

Vad ska du själv göra nu, kommer du att vara kvar?
– Nu under 2017 blir jag definitivt kvar. Så länge Caperio ska drivas vidare kommer jag att vara en del av det. Jag är fortfarande styrelseordförande och sitter i ledningsgruppen, och det är otroligt viktigt att vi kör på som vanligt under budperioden.