Nätneutraliteten ligger risigt till i USA. President Trump har uttalat sig negativt om lagen och den öppna nätneutralitetsmotståndaren Ajit Pai har utsetts till ny chef för telekommunikationsmyndigheten FCC. Men nu har 800 amerikanska startupföretag tagit bladet från munnen och skrivit ett gemensamt brev där de går till försvar för nätneutraliteten. Det skriver The Verge.

Läs också: Nu blåser det upp till strid kring nätneutraliteten i USA

I sitt brev skriver företagen, där ibland Github, Imgur och Etsy, att deras verksamhet inte hade varit möjlig om det inte vore för nätneutraliteten.

”Framgången för Amerikas ekosystem för startups förlitar sig på mer än bara bredbandshastighet. Vi förlitar oss också på ett öppet internet – inklusive verkställbara regler för nätneutralitet som försäkrar att stora kabelbolag inte kan diskriminera mot människor som oss. Vi är väldigt oroliga över eran intention att upphäva de nuvarande juridiska ramverken”, skriver företagen i sitt brev.

”Utan nätneutralitet, skulle de som levererar åtkomst till internet kunna välja vinnare och förlorare på marknaden. De skulle kunna hämma trafiken från våra tjänster för att gynna sina egna tjänster eller etablerade konkurrenter. Eller så kan de instifta nya tullar för oss, förhindra konsumentmakten. De handlingarna skulle hindra en entreprenörs möjlighet till att starta ett företag, att genast kunna nå en världsomspännande kundbas och störa en hel industri”.

Här kan du läsa brevet i sin helhet.

Läs också: Telia trotsar PTS om nätneutraliteten – utökar erbjudande om "fri surf"

Majoriteten av de 800 företag som skrivit under brevet är småföretag, och det är just de mindre företagen som har att förlora ifall nätneutraliteten slopas. För som Netflix pekat ut, i sitt brev till sina aktieägare tidigare i år, skulle inte leverantörerna våga ge sig på storföretagen.

”Om USA:s lagar om nätneutralitet skulle försvagas är det osannolikt att det materiellt skulle påverka våra inhemska marginaler eller kvalitén på våra tjänster, eftersom vi är populära nog hos konsumenterna för att hålla en stabil relation med ISP:er”, skrev Netflix.