Finska konsultjätten Tieto fortsätter tuffa på bra i Sverige, och nu är det även dags för växling i Sverigechefsrollen, där Håkan Dahlström efterträder Per Johanson. Båda kommer dock att fortsätta i sina befintliga och huvudsakliga roller som globala chefer för affärsområdena Technology Services and Modernization respektive Financial Services.

Medan bolaget på koncernnivå växte med 7 procent under det första kvartalet, så ståtade den svenska verksamheten med en tillväxt på 10 procent. Rörelseresultatet för koncernen ökade från 31,5 till 35,4 miljoner euro, och vinstmarginalen ligger på 9 procent. Hur det ser ut vinst- och marginalmässigt i Sverige redovisas inte.

Läs också: Nu ska Advania utmana Atea – ”vi är ordentligt offensiva”

Enligt koncernchef Kimmo Alkio, som den här gången valde att ta kvartalsrapporterandet från Tietos svenska kontor i Värtahamnen, så ser det bra ut över hela linjen. Inte minst i Sverige där han helst inte lyfter fram något specifikt affärsområde.

– Vi har bra utveckling i alla sektorer, och vi har även presenterat nya referenskunder från alla delar av verksamheten under första kvartalet. Jag tycker att tillväxten i sig är ett trevligt tecken på hur det utvecklar sig, säger han.

Att man väljer att byta Sverigechef ser han som tämligen odramatiskt, och helt enligt plan.

– Tittar man på vår ledningsgruppen så har vi en person i taget som är Sverigechef. Vi har en rotation. Nu har Per lett det i tre år, och nu är det Håkans tur, säger han, men konstaterar samtidigt att det inte bara är en administrativ roll.

– Det är en väldigt viktig roll, inte minst när det gäller att representera bolaget i samhället på olika sätt.

Under Kimmo Alkios ledning av Tieto har han vänt skutan och hela tiden pratat om att fortsätta utveckla verksamheten, och den bilden av sig själv verkar han inte ha några planer på att ändra. För även om han är påfallande nöjd med tillväxt och resultat svarar han så här på vad som kan göras bättre:

– Mycket. Vi kan alltid bli bättre på att följa upp våra investeringar och vi kan fortfarande bli mer effektiva, och göra saker enklare för våra medarbetare och kunder. Hur skapar vi det? Vi måste hela tiden jobba med automatiseringen.

Läs också: Domstol ger Tieto rätt om Stockholms storavtal – Evry kan gå miste om mångmiljardbelopp

Som vi skrev nyligen var den totala indiska dominansen i Whitelanes stora undersökning av kundnöjdheten hos konsultbolagen bruten. Visserligen toppar fortfarande TCS, men de nordiska aktörerna tog för sig bättre än tidigare, inte minst Tietos rival Evry, som knep tredjeplatsen. För Kimmo Alkio och Tieto blev det en sextondeplats, och även här ser han att det finns jobb att göra.

– Vi är kvar på ungefär samma nivå som förra året. Det finns alltid utrymme för förbättringar, och vi hade en hel del kvalitetsutmaningar under förra året, säger han.

I övrigt verkar det som vanligt svårt att få Kimmo Alkio att kommentera hur man ligger till i förhållande till konkurrenterna, oavsett om de är nordiska eller indiska eller amerikanska.

– Det gör vi aldrig. Det är inte så artigt att kommentera våra konkurrenter, säger han.