Tanken var att det var företagskunderna som skulle köpa Microsofts telefoner. Men den planen tycks ha gått i stöpet. I förra veckan erkände bolaget i tysthet att strategin för att rikta in sin telefonförsäljning på företagsmarknaden nu är mer eller mindre dödförklarad, skriver IDG News.

– Vi hade inga väsentliga intäkter från telefonsidan under detta kvartal, sa ekonomichefen Amy Hood under ett samtal med Wall Street-representanter.

Att säga att omsättningen i segmentet gått ner är nära nog en rejäl underdrift. Under de tre senaste månaderna omsatte de bara 5 miljoner dollar, vilket är en nedgång med 99 procent från samma tid förra året. Säg att varje Windowstelefon drar in 4 500 till tillverkaren. Det skulle i så fall betyda att försäljningstakten låg på ungefär fem sålda telefoner i timmen, över hela världen.

Läs också: Orosmoln för Microsoft: Surface säljer för dåligt

Telefondelen av Microsofts verksamhet har varit en källa för huvudvärk under lång tid. Hela avdelningen vilar på uppköpet av Nokia 2014 och bekymren startade inte långt där efter. 2015 skrev Microsoft ner värdet på verksamheten med 7,6 miljarder dollar, nästan hela den summa de själva betalade för affären. Sedan dess har nya avskrivningar ägt rum och tusentals anställda förlorat sina jobb. Yxan har gått hårt fram över verksamheten.

Analytiker dödförklarade en framtid för konsumenttelefoner men såg en väg ut via företagsmarknaden. Men deras analys visade sig tydligen vara fel ute. En kritisk analytiker, Jack Gold, säger att Microsoft överhuvudtaget aldrig skulle ha köpt Nokia. Det var dömt att misslyckas.

– Mobil hårdvara skulle aldrig vara en vinnande affär för dem. Och Sataya Nadella visste det redan när han började tjänstgöringen som vd 2014, tillägger han.

Läs också: Microsoft på väg att långsamt fimpa traditionella Office

Däremot ser han ljusare på satsningen på molntjänster.

– Det smarta de gjorde var att se till att de var den primära leverantören av molntjänster till företag. Och det krävde att de hade stöd för en lång rad enheter och operativsystem, inte fokus på Windows i telefonen.

Möjliga fokusområden för ett bolag är begränsade, det går inte att ha för många grytor kokande samtidigt. En satsning på Windowstelefoner passade inte samtidigt som de la tid och resurser på molnmarknaden säger analytikern. Inte heller fanns någon sådan efterfrågan bland företagskunderna. Pengarna kommer, i hans mening, finnas i att sälja tjänster för telefoner – inte själva telefonen.